اخبارجهان

لولا داسیلوا، در دور اول برنده انتخابات برازیل خواهد بود

کابل، ۱۹ جوزا، باختر
نظرسنجی های جدید در برازیل نشان دهد؛ پیروزی لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌ جمهور پیشین برازیل در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری این کشور در ماه اکتوبر سال جاری است.
آژانس باختر به نقل از آژانس خبری اسپوتنیک موندو، بر اساس این نظرسنجی، لولا داسیلوای، چپگرا با برتری ۱۶ امتیاز نسبت به رقیب راستگرای افراطی خود، ژائیر بولسونارو رئیس‌ جمهور فعلی، ۴۶ ٪ آرا در دور نخست انتخابات را به خود اختصاص داده است. داسیلوا همچنین در صورت کشیده شدن انتخابات به دور دوم، از حمایت ۵۲.۸٪ برخوردار بوده و پس از آن، ژائیر بولسونارو با ۳۴.۴ ٪ و سیرو گومس نماینده حزب کارگر دموکراتیک با ۸ درصد آرا قرار دارند.
بر اساس قوانین انتخاباتی برازیل، هر نامزدی که در دور اول، بیش از ۵۰ ٪ آرا را به دست بیاورد، بدون آنکه انتخابات به دور دوم کشیده شود به عنوان رئیس ‌جمهور منتخب معرفی می‌ شود.
بر اساس پیش‌ بینی‌ها، ۱۴۸ میلیون رای‌دهنده برازیلی همه اعضای ولسی جرگه، یک سوم مجلس سنا والی ها و قانونگذاران مجمع‌های هر ایالت را نیز انتخاب می ‌کنند.
بازگشت لولای ۷۶ ساله به قدرت بازگشتی شگفت‌ انگیز است زیرا در دوره یی که او رئیس جمهوری برازیل بود، اوضاع اقتصادی این کشور رونق داشت.
لولا داسیلوا حدود یک دهه پیش در حالی مسند ریاست جمهوری را ترک کرد که در اوج محبوبیت بود. در دوره او برازیل در آستانه شکوه و عظمت ایستاده بود. اگر چه لولا ایناسیو داسیلوا، براساس برخی اشتباهات محاسباتی، در سال ۲۰۱۸ با اتهام فساد روانه زندان شد و از شرکت در انتخابات بازماند، اما تبرئه وی در سال گذشته از اتهامات فساد مالی راه را برای حضور پررنگ او در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲ و تغییر موازنه قدرت در این کشور هموار کرد.
سید مصطفی میری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا