اخبارگزارش ها

ماموریت تازۀ تام وست٬ آغاز یک دیپلماسی جدید

کابل/  ۱۸   عقرب  /باختر

مردم افغانستان  خواستار همکاری موثر جامعۀ جهانی با کشور شان اند٬ همکاری و روابطی که باید براساس  احترام متقابل شکل گیرد.

 گزارشگر آژانس باختر می نگارد؛ نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ امریکا اولین ماموریت خود را آغاز کرده است او در نظر دارد که به شماری از کشور های اروپایی و آسیایی سفر کند  و روی راهکار آیندۀ جامعه جهانی  با امارت اسلامی در افغانستان به بحث بپردازد.

وزارت خارجۀ امریکا گفته است  که تام وست که تازه بر جای زلمی خلیل زاد به عنوان نمایندۀ ویژۀ امریکا برای افغانستان گماشته شده است اولین ماموریت خود را آغاز کرده است  او در نظر دارد که به شماری از کشور های اروپایی و آسیایی منجمله هند و پاکستان سفر کند.

تام وست٬ سفر خود را از بروکسل بلجیم آغاز می کند ٬ او در آنجا با مقام های اتحادیۀ  اروپا و همکاران و متحدین امریکا در ناتو به بحث خواهد پرداخت به هند و پاکستان هم خواهد رفت مگر در اجلاس مشاوران امنیت ملی شماری از کشور ها که فردا در هند و با محوریت بحث روی اوضاع افغانستان  برگزار می شود شرکت نمی کند٬ بل او در سفر به هند آجندای جداگانه را دنبال خواهد کرد.

وست  خود گفته است که در سفر به اروپا و آسیا روی راهکار آینده در مورد افغانستان بحث خواهد کرد.

 تام وست همچنان گفته است که امریکا برای دور تازه یی از گفت و گو ها با امارت اسلامی آماده می شود٬ با آن که معلوم نیست این گفت وگو ها در کدام زمان انجام خواهد شد مگر نمایندۀ ویژه وزارت خارجۀ امریکا اظهار داشته است این گفت وگو ها در دوحه انجام خواهد شد.

سفر نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجه امریکا ؛ دنبالۀ تحرکات و تلاش های سیاسی است  که در روز ها و هفته های اخیر در مورد افغانستان شکل گرفته است٬ چندی قبل مسکو میزبان یک  نشست بین المللی در مورد افغانستان بود٬ بعد هم تهران اجلاس وزرای خارجه کشور های همسایه افغانستان را میزبانی کرد٬ فردا مشاوران امنیت ملی شماری از کشور ها در هند دور هم جمع خواهند شد و به زودی هم٬ نشست چهار جانبۀ روسیه٬ چین٬ امریکا و پاکستان در اسلام آباد برگزار می شود.

همه این ها می تواند از شکل گیری یک اجماع بین المللی در مورد افغانستان حکایه کند٬ که می رساند کشور ها به جای رقابت ؛ روش همکاری در افغانستان را پیش خواهند گرفت .

امارت اسلامی هم تمایل روشنی برای از سر گیری روابط با کشور های بیرونی دارد که در آن  منافع دو طرف رعایت و احترام شود و تحریم ها علیه افغانستان برداشته شود.

از دید مردم افغانستان تام وست با آغاز ماموریت  تازۀ خود٬ کار های زیادی دارد که باید انجام دهد.

امریکا اغازگر تحولات ووقایعی است که در بیست سال گذشته در افغانستان اتقاق افتاده است این کشور وارد جنگ مستقیم در افغانستان شده است٬ خروج از افغانستان نمی تواند مکلفیت های اخلاقی امریکا راکه در برابر افغانستان دارد از دید ها پنهان کند٬ افغانستان در ماه ها و روز های اخیر به ثبات و امنیت دست یافته است مگر مشکلات اقتصادی  بیشتر و پیچیده تر شده است.

مردم افغانستان جدا بر این باور اند که امریکا با منجمد کردن دارایی افغانستان و متوقف کردن تمامی پروژه های زیر بنایی در این کشور٬ باعث بحران اقتصادی در افغانستان شده است٬ امریکا نه تنها که خود دارایی های افغانستان را منجمد کرده است بل شماری از نهاد های بین المللی در متابعت از امریکا کمک های مالی شان را با افغانستان متوقف کرده اند٬ این مکلفیت اخلاقی امریکا است که برای حل بحران موجود در افغانستان دست به کار شود و اولین گام برای  این کار٬ آزاد سازی دارایی های منجمد شدۀ افغانستان است .

مسئله دیگری که برای آیندۀ سیاسی افغانستان و ثبات در کشور و منطقه ضروری است این است که امریکا و کشورهای قدرتمند دیگر از بزرگ نمایی مشکلات در افغانستان دوری کنند وبه جای  اتخاذ  رویکرد مبتنی بر شرایط دشوار رویکرد تعامل با امارت اسلامی را در پیش گیرند٬ باب گفت و گوها  را باز نگهدارند و اگر شک و گمانی وجود دارد با منطق سیاسی مطرح کنند و راه حل را دنبال کنند.

با تاسف هستند کشور هایی که رویکرد های دو گانه و چند گانه را دربرابر افغانستان در پیش گرفته اند که این چند گانگی می تواند  فضای بی اعتمادی در منطقه ایجاد کند

حفظ ثبات در افغانستان و منطقه پیوند با راهکارهای  معقول دارد٬ایجاد پشتوانۀ اقتصادی و ایجاد فرصت های تجاری  و همکاری منطقه یی می تواند بخشی از راهکار سازنده باشد

شماری از کشورها  از گذشته ها تا امروز٬ افغانستان را بستر  رویاروی و رقابت خود می دانند در حالی که امارت اسلامی٬ افغانستان را بستر فرصت ها و همکاری های منطقه یی معرفی داشته است.

امید است که سفر نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجه ٬ ممد برای تحکیم چنین فرصت ها و عاملی برای همکاری بیشتر جامعۀجهانی با افغانستان و مردم آن شود٬ این سفر بتواند ذهنیت معقولی در روابط میان افغانستان و امریکا ببار آورد و باعت رهایی دارایی های منجمد شده افغانستان و رفع تحریم های شود . تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا