فرهنگ

محمد طاهرزهیر: مبارزه علیه آلودگی هوا، به بسیج همگانی نیاز دارد

کابل/ ۲۵جدی/ باختر
محمد طاهر زهیر، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ امروز در برنامۀ « نقش خبرنگاران، فرهنگیان و شهریان در مبارزه علیه آلودگی هوا در شهر کابل» اظهار داشت: آلودگی هوا در کابل یک معضل جدی صحی و اجتماعی است، غلبه براین مشکل به بسیج همگانی نیاز دارد، مبارزه با عوامل آلودگی هوا کار یک نهاد و یک اداره نیست،همه باید در برابر این معضل ایستاده شویم.
به گزارش آژانس باختر؛ محمدطاهر زهیر در این برنامه که به ابتکار معینیت امور نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ و در هماهنگی با ادارۀ محیط زیست، در تالار وزارت اطلاعات و فرهنگ برگزارشد، به آگاهی دهی به مردم در مورد اهمیت حفظ محیط زیست و از میان برداشتن عواملی که سبب آلودگی هوا می شود، تاکید کرد. سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ از رسانه ها خواست که در امر آگاهی دهی به مردم از اضرار آلودگی هوا بیشترتلاش کنند.
زهیر گفت: تقاضای من ازاصحاب رسانه یی و فرهنگیان این است که از طریق برنامه های مداوم و همه روزه، پیامدها و اضرار آلودگی هوا را برای مردم بیان کنند که مردم بیشتر به عوامل آلودگی هوا در کابل متوجه شوند و از خطر هایی که از این ناحیه متوجه صحت شان است آگاه شوند .
عزت الله صدیقی معین مسلکی ادارۀ حفاظت از محیط زیست در این برنامه گفت: وضعیت کابل از ناحیۀ آلودگی هوا از درجۀ خطر بالا رفته است و این یک هشدار جدی دربرابر جان شهروندان است، این مکلفیت ما است که وضعیت را تحت کنترول در آوریم و این زمانی ممکن است که ما باید بسیج شویم، مدیریت بحران برخاسته از آلودگی هوا به مدیریت منابع، هماهنگی وهمکاری نیاز دارد.
او از وزارت های ترانسپورت، اطلاعات و فرهنگ، شاروالی کابل و نهاد دهای دیگری که می توانند ادارۀ حفاظت از محیط زیست را در مدیریت بحران ناشی از آلودگی هوا کمک کنند خواست که با آن اداره هرچه بیشتر هماهنگ شوند.
همچنان در این برنامه عبدالمنان شیوای شرق معین امور نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز سخنرانی کرد و همۀ آن عوامل را برشمرد که سبب آلودگی هوا شده است. او بر انجام اقدامات قاطع و جدی در این زمینه تاکید کرد.
نجیب الله شینواری رییس آژانس اطلاعاتی باختر نیز یکی از سخنرانان این برنامه بود. او برایجاد یک ژانر جدید در ژورنالیزم تحت عنوان ژورنالیزم اکولوژیک یا ژورنالیزم محیط زیستی روشنی انداخت و تاکید کرد که با درنظرداشت خطر جدی یی که آلودگی هوا به جان و سلامتی شهروندان کشور به ویژه کابلیان ایجاد کرده است، رسانه های افغانستان باید به رشد و توسعۀ این ژانر جدید در خبرنگاری توجۀ بیشتر مبذول کنند. همچنان شینواری در مورد وظایف و نقش رسانه های کشور در حفظ محیط زیست و مبارزه علیه آلودگی هوا صحبت کرد.
محمد فرید فرهنگ رییس روزنامه های دولتی در صحبتش از حمایت روزنامه های دولتی از برنامه های ادارۀ محیط زیست افغانستان به حاضران نشست اطمینان داد.
باید گفت که سطح آلودگی هوا در کابل از خط سرخ عبور کرده است و این شهر در جملۀ ده شهر آلودۀ جهان شامل شده است . فرزانه نعمت

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا