سیاستاخبارTOPتبصره و مرور بر مطبوعات

مدعیان حراست از حقوق بشر، خود مرتکب جنایت بشری میشوند

تبصره، کابل، ۲۲ سرطان، باختر
جنایات جنگی نیروهای ویژه ارتش بریتانیا در افغانستان٬ روایت وحشتناکی است که نمی توان آن را تنها در قالب یک گزارش خبری دید.
مبصر آژانس باختر مینگارد؛ بی بی سی در یک گزارش تازه٬ پرده از جنایاتی برداشته است که ارتش بریتانیا در زمان حضور ننگین شان در افغانستان مرتکب شده اند.
بی بی سی دریافته است که نیروهای ویژه ارتش بریتانیا در سال ۲۰۱۰ میلادی تنها در جریان شش ماه٬ اضافه از پنجاه شهروند غیر نظامی افغان را در هلمند بدون کدام توجیه٬ سند و مدرکی کشته اند٬ این نیروها در این جنایت شان به پیر و جوان٬ زن و کودک رحم نه کردند٬ اصلا آنان در کشتن افراد با هم رقابت داشته اند.
افرادی که در واحد ویژه ارتش یا (اس‌ای‌اس) شامل بوده اند خود گفته اند« شاهد قتل افراد غیرمسلح به دست نیروهای انگلیسی در عملیات شبانه بوده‌اند.» آنان همچنان یاد آور شده اند که اعضای واحد (اس‌ای‌اس) بین خودشان بر سر این که چه کسی بیشتر آدم کشته، رقابت می‌کردند و همچنین آن واحد تلاش کرده است رکورد تعداد قتل واحد قبلی را بشکند.
در گزارش روایت های دردناکی نقل شده است که نشان می دهد که افراد این واحد ویژه چه سان عقده مندانه عمل کرده اند و اعمال از آنانی سر زده است که دست نازی ها٬ صربی ها و یهود ها را از پشت بسته اند.
آنچه در گزارش بی بی سی به آن پرداخته شده است٬ نمی توان آن را تنها در قالب یک گزارش خبری دید بل روایت از یک جنایت درد ناک است که نیاز است به آن پیچید و آنانی را که مرتکب شنیع ترین جنایات در برابر انسان و انسانیت شده اند٬ پیدا کرد و به عنوان دشمن انسان محاکمه کرد.
با آن که جنایات نیروهای ویژه ارتش بریتانیا واضح ومستند است و راه فرار و یا توجیه سازی در برابر آن وجود ندارد٬ وزارت دفاع بریتانیا با خیره سری و با افتضاح تاکید دارد که نیروهای این کشور «با شجاعت و حرفه‌ ‌گری در افغانستان خدمت کرده‌اند» و عملیات این نیروها از بالاترین معیار ها برخوردار بوده است.
سوال این جا ست که کجایی کشتار و قتل غیر نظامیان٬ شلیک برسینه یک پیر مرد٬ کشتن یک نوجوان٬ قتل یک مادر در برابر چشم فرزندانش شجاعت است؟
زشت تر اینکه؛ رهبران نظامی بریتانیا از اول تا انجام این گونه جنایات در جریان بوده اند٬ چنانچه جنرال مارک کارلتون اسمیت، قومندان نیروهای ویژه بریتانیا در برنامه ریزی این گونه عملیات ها که با فاجعه و جنایت همراه بوده است دخیل بوده است و حالا که بازنشسته است حاضر نیست در این خصوص توضیح دهد.
حرف قابل مکث و در عین حال شرم آور برای دولت بریتانیا است این است که فرماندهان نظامی آن کشور خود طراح چنین جنایات بوده اند مگر رهبران سیاسی و نظامی انگلیس در برابرآن سکوت کرده اند٬ سکوت که می توان گفت سنگین تر از جنایت است زیرا با خونسردی قتل مردم بی دفاع در کشوری را نظاره کرده اند که مورد تجاوز قرار گرفته بود.
آنچه را بی بی سی روایت کرد و گزارش داد٬ اولین جنایت نیست که نیروهای متجاوز خارجی در جریان بیست سال حضور شان در افغانستان مرتکب شده اند٬ این گزارش شمه از صد ها جنایت است که در برابر مردم افغانستان از سوی سوی نیروهای خارجی هنگام تجاوز بر این کشور اتفاق افتاده است .
در گذشته نیز از جنایاتی که نیروهای اشغالگر خارجی« آسترالیایی ها٬ هالندی ها٬ امریکایی ها٬ انگلیس ها …» در برابرمردم افغانستان مرتکب شده اند گزارش های وجو داشته است٬ مگر عاملان آن یا هیچ مجازاتی نشده اند و اگر حرف از محکمه آنان بوده است نمایشی و نمادین بوده است بزرگترین نمونه آن عفو رابرت بیلز خورد ضابط امریکایی از سوی دو نالد ترامپ رئیس جمهور سابق امریکا است که در زمستان سال ۱۳۹۰ شانزده غیر نظامی شامل زنان و کودکان را در یک روستایی ولسوالی پنجوایی قندهار آنهم در هنگام خواب به رگبار بست و کشت.
جنایات بشری و همچنان جنایات جنگی در افغانستان بیشتر از سوی آنانی انجام شده است که خود ادعای بلندی حراست از حقوق بشری را مطرح میکنند و سالانه با نشر گزارش ها٬ کشور های دیگر را به نام نقص حقوق بشر نشانه میگیرند.
در حقیقت مدعیان حراست از حقوق بشر خود عاملان نقص حقوق بشر اند که نمونه آن اتفاقات در افغانستان٬ یمن٬ عراق٬ سوریه و جا های دیگر است که سربازان و نظامیان کشور های متجاوز چه سرنوشت زشتی برای مردمان بی دفاع رقم زده اند.
نیاز است که مدعیان حراست از حقوق بشری شامل امریکا و کشور های غربی به دلیل نقض صریح و سیستماتیک حقوق بشر، مورد مؤاخذه قرار گیرند٬ دادگاه های جهانی چون دادگاه لاهه٬ بخش های حقوقی سازمان ملل و نهاد های دیگر جهانی در این خصوص پیشگام شوند و ثابت کنند که بیطرف اند و تحت نفوذی هیچ کشوری نیستند٬ در غیر آن وابستگی و هدایت پذیری آنان نیز سوالی دیگری است که باید جواب آن را پیدا کرد.
باید پذیرفت که امریکا و غرب٬ آنگونه که ادعا میکنند٬ حامی حقوق بشری نیستند بل نقص کنندگان اصلی و اولی حقوق بشر در جهان اند مگر با اتکا به نفوذ و قدرت شان٬ جنایت شان را مبارزه با تروریزم نام می دهند و کشتار مردمان بی دفاع را توجیه میکنند٬ زمان آن است که در برابر این خود کامگی ها ایستاده شد. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا