اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به روزنامه های چاپی غیرحکومتی در پایتخت

کابل/ 28حمل/ باختر

شماری از روزنامه های چاپی غیرحکومتی در پایتخت که به دسترس قرارگرفته اند، به بحث روی مسایل مختلف سیاسی ونظامی درکشور پرداخته اند.

روزنامه آرمان ملی در صفحۀ اول زیرعنوان “استخبارات امریکا: خروج از افغانستان خطر جدی را به بار خواهد آورد.” نوشته است: مقامات ارشد استخباراتی امریکا تاکید کرده اند که طرح خروج نیروها از افغانستان می تواند به گروه های تروریستی مانند القاعده و داعش فرصت احیای قابلیت های را مساعد سازد که آنان برای حمله به ایالات متحده به آن نیاز دارند.

این روزنامه مطلب دیگر در همین صفحه تحت عنوان “اردوغان و عمران خان در بارۀ روند صلح افغانستان گفت وگو کردند.” نوشته است: رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه و عمران خان نخست وزیر پاکستان در آستانه برگزاری نشست استانبول در بارۀ روند صلح افغانستان گفت وگو کردند.

روزنامۀ اطلاعات روز، مطلب تحت عنوان “افغانستان و ترکمنستان برنامۀ امنیتی خط لولۀ گاز تاپی را امضا کردند” نوشته است: دفتر شورای امنیتی ملی از اعضای برنامه یی امنیتی خط لولۀ گاز تاپی با ترکمنستان خبرداده است.

در خبرنامۀ شورای امنیت ملی آمده است که این برنامۀ امنیتی روزپنجشنبه 26 حمل توسط عبادالله عباد، معاون مشاور امنیت ملی افغانستان و محمد متیراث امانوف، مدیر عامل تاپی از جانب ترکمنستان امضا شده است.

روزنامۀ صبح کابل، زیرعنوان “چرا امریکا هیچگاه افغانستان را ترک نخواهد کرد ؟” نوشته است: افغانستان یکی از کشورهای غنی با داشتن منابع زیر زمینی منطقۀ در جهان است. ارزش مواد معدنی و ذخیره یی زیر زمینی این کشور، بیش از سه تریلیون دالر تخمین زده شده است.

منابع معدنی کمیاب به ویژه لیتیوم که از آن در ساخت و تهیۀ بتری های کمپوتری، کارت حافظه چپ و ساختن کمپیوتر لپ تاب و دستگاه تلفن و هم چنان دستگاه های (GPS) ردیابی و در ساخت رهنمایی اقدام پیش گیرانه یی اسلحه و هوا پیمای بدون سرنشین ستلایت، ردیابی هواپیمای دزدکی و اسلحۀ حساس به کار می رود، برای امریکا حیاتی است.

واقعیت مسئله این است که رییس جمهور بایدن، زمانی تصمیم به خروج نیروهای امریکایی از افغانستان گرفته است که افکار عمومی در امریکا به هیچ عنوان نمی تواند افغانستان را به حال خودش بگذارد، تا یک فرصت مناسب برای بهره برداری چین فراهم شود.

امریکا افغانستان را ازیاد نخواهد برد، همچنان ارزش منابع معدنی کمیاب را به عنوان گنج در دستان چین قرار نخواهد داد. چالش اصلی یی که بایدن اکنون با آن مواجه است، رویا رویی با مردم امریکا است که باور ندارند امریکا در چنین وضعیتی، افغانستان را رها کند.

روزنامۀ 8 صبح، تحت عنوان”پنج ماه تا خروج نیروهای بین المللی، زنان افغان از آینده مبهم نگران اند.”

شماری از فعالان زن در عرصه های مختلف می گویند که خروج مستقیم و بی شرط امریکا در حالی صورت می گیرد که در رابطه با بسیاری از موضوعات به شمول زنان و حقوق آن ها در مرحلۀ پس خروج نه صحبتی شده است و نه وضاحتی داده شده است. زنان می گویند: فقط نگران خود نیستند، بلکه نگران کشورشان نیز هستند که برای شان جایگاه مادر را دارد. شوخک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا