اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به روزنامه های چاپی غیرحکومتی در پایتخت

کابل/ 20ثور/ باختر

شماری محدود از روزنامه های چاپی غیرحکومتی در کابل که به دسترس قرار گرفته اند، روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارش های را دربارۀ رویدادهای جاری منطقه و جهان نشر کرده اند.

روزنامۀ آرمان ملی، در صفحۀ اول زیرعنوان “رهبرطالبان دولت را به امارت دعوت کرد و امریکا را هشدارداد ” نوشته است: ملا هیبت الله آخندزاده، رهبر گروه طالبان از دولت افغانستان خواسته به امارت بپیوندد و نیز به امریکا به دلیل تاخیر در خروج نیروهایش هشدار داده است.

این روزنامه، در صفحۀ دوم سرمقالۀ شمارۀ امروزی را زیرعنوان “مدارس دینی پاکستان مصیبت کلانی برای همه” نگاشته است: حادثۀ انفجار موتربمب در مکتب سیداشهدا واقع دشت برچی که در آن تعداد زیادی از دانش آموزان آن مکتب شهید و زخمی شدند، همه مردم افغانستان را شوکه کرد و گلیم غم را در هرخانه افغانستان هموار کرد.

جنایتی به این گسترده گی که کودکان معصوم را غرق در خون کنند و روزه داران با خون افطار کنند، هیچ انسانی انجام نخواهد داد.

کسانی که زیر هرنام دست به چنین جنایات می زنند، انسان نیستند و حتا بدتر از حیوانات درنده اند.

به باور ما تمام این جنایات سرانجام از مدارس پاکستانی اب می خورد، مدارس پاکستانی مصیبت بسیار کلانی برای باشندگان منطقه و نفس اسلام است.

این مدارس به منظور نفاق و بدنام کردن دین و ترویج جنایات غیرانسانی و خشونت ازسوی شبکه های استخباراتی به وجود آمده است و زیر نظر نظامیان پاکستانی فعالیت دارند. جنرالان پاکستانی خوب می دانند که استعمار طلب ها چگونه استفاده کنند.

تمام سربازگیری طالبان، القاعده، داعش، لشکر طیبه ازهمین مدارس انجام می شود.

دراین مدارس جز درس آدم کشی و اختلاف میان مذاهب اسلامی، دیگر هیچ هدفی دنبال نمی شود. کسانی که در افغانستان و یا جاهای دیگر متوسل به جنایات علیه انسانیت می شوند، بیشترشان وابسته به این مدارس اند.

روزنامۀ اطلاعات روز، زیرعنوان “چرا پاکستان یک افغانستان فروپاشیده می خواهد؟” نوشته است: پاکستان و افغانستان از دیر زمان درگیر منازعۀ سرزمینی و ارضی بوده است، خط مرزی دیورند یکی از مسایل کلیشه یی مورد منازعه میان این دو کشور است.

روزنامۀ 8 صبح، تحت عنوان “دانش آموزکشی” نگاشته است: حمله بر مکتب دخترانۀ سیدالشهدا درغرب کابل، ادامۀ کشتارهای ضد انسانی تروریستانی است که متاسفانه هیچگاه تیغ شان از کشتن مردم بی گناه افغانستان کند نمی شود.

این تروریستان قبل از این بر کورس آموزشی موعود، کوثر دانش، دانشگاه کابل، دانشجویان لوگر و……حمله کرده بودند و همانند فاجعۀ مکتب سیدالشهدا، دانش آموزان و نماز گزاران بی گناه و ملکی را به خون کشیده بودند.

روزنامۀ صبح کابل، زیرعنوان “پاپ فرانسیس برای قربانیان حملۀ تروریستی در غرب کابل دعا کرد” نوشته است: پاپ فرانیس، رهبر کاتولیک های جهان، برای قربانیان حملۀ تروریستی بر مکتب دخترانۀ سیدالشهدا درغرب کابل دعا کرد.

سایت خبری واتیکان، روز یکشنبه 19ثور 9 می با نشر اعلامیه یی گفته است که پاپ فرانسیس این حمله را اقدام غیرانسانی دانسته و از همه خواسته که برای قربانیان این رویداد و خانواده های شان دعا کنند.

رهبر کاتولیک های جهان که کم تر در مورد رویدادهای نظامی ابراز نظر می کند، پیش از این نیز به چندین حملۀ تروریستی و خونین در افغانستان واکنش نشان داده بود. شوخک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا