اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به روز نامه های چاپی غیردولتی درپایتخت

کابل/16حوت / باختر

شمار محدودی ازروزنامه های چاپی غیردولتی درکابل که به دسترس قرارگرفته اند درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته اند و نیز اخبار وگزارش هایی را دربارۀ رویدادهای جاری منطقه وجهان نشرکرده اند.

روزنامۀ آرمان ملی درصفحه اول زیرعنوان ” پایان یک فصل و آغاز فصل دیگر درافغانستان ؟” نوشته است.

رهبران سیاسی افغانستان از پایان یافتن یک فصل و آغاز فصل دیگری درافغانستان سخن می رانند ، یک روز پس از سفرهیئت مذاکره کنندۀ دولت جوبایدن به کابل ، برخی از رهبران افغانستان دربیست و ششمین سالگرد کشته شدن عبدالعلی مزاری ، رهبر پیشین حزب وحدت اسلامی به دست طالبان ، دریک گردهمایی شرکت و اوضاع سیاسی کشور را بررسی کردند.

 روزنامۀ آرمان ملی مطلب دیگر را درصفحه سوم برنشررسانیده ونوشته کرده است عنوان مطلب گوشه یی از تاریخ افسانۀ بندکمال خان .

افغانستان دوهمسایه مسلمان دارد که یکی آن خود را وفادار ترین مسلمانان هستی می داند و دیگرش باداشتن رژیم ولایت فقیه مدعی است که رژیم شیعه را مطابق برقوانین آسمانی اداره می نماید و بهترین مسلمان درحفظ عقده یی اسلامی می باشد.

 مگر این دوکشور هردو نمی گذاشتند و نمی گذارند افغانستان آب های خود را مدیریت و اقتصاد خود را سامان بدهد و ازغربت برآید.

پاکستان احداث بند روی دریای کنر را مانع می شود مگر ایران سال ها مانع احداث بندهای آبگردان افغانستان بود.

روزنامۀ اطلاعات روز زیرعنوان” حزب التحریر تهدید خطرناک تر از داعش و طالبان ، چرا باید جلو فعالیت این حزب گرفته شود .” نوشته است.

به تازه گی امرالله صالح ، معاون نخست ریاست جمهوری افغانستان گفته است که حزب التحریر در افغانستان به عنوان یک حزب در وزارت عدلیه ثبت نیست ، دولت افغانستان این حزب را به رسمیت نمی شناسد و این حزب حق تجمع و تبلیغ را تازمان ثبت وراجستر ندارد.

 روزنامۀ 8 صبح مطلب تحت عنوان” ضرب الاجل ده روزه حکمتیار به ارگ ؛ مواد موافقت نامۀ صلح را عملی کنید .”نگاشته است.

حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار روز جمعه پانزده حوت ، تظاهراتی را درشهر کابل به راه انداخت این حزب به دلیل آن چه عدم تعهد به مواد توافقنامۀ صلح از سوی حکومت می خواهد ، دست به تظاهرات زد.

هواداران حزب اسلامی شاخۀ حکمتیار حکومت را به ناتوانی از جلوگیری ترورهای هدفمند و قانون شکنی متهم کردند و از حکومت خواستار پایان دادن به جنگ ، هموار کردن سیر گفت وگوهای صلح و آزاد سازی زندانیان این حزب از زندان های حکومت شدند.

 روزنامۀ صبح کابل تحت عنوان ” جایزۀ زنان شجاع سال 2020 امریکا به هفت زن جان باختۀ افغانستان داده می شود .” نوشته است.

قراراست مراسم اهدای جوایز زنان شجاع سال 2020 میلادی ، تاسه روز دیگر به گونۀ مجازی برگزار شود. این جایزه همه ساله به زنانی داده می شود که عملکرد های استثنایی درراستای حمایت از صلح ، عدالت ، حقوق بشر ، برابری جنسیتی وتوانمند سازی زنان نشان داده اند و اکثر دراین راه قربانی شدند.

ختم/ شوخک …ک…م

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا