سیاست

رئیس‌جمهور غنی: جهاد دیروز ما برحق بود و امروز نیز مبارزۀ نیروهای امنیتی و دفاعی ما علیه تروریستان برحق می‌باشد

کابل باختر 9 ثور
محمداشرف غنی رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان، امروز در مراسم سالروز پیروزی جهاد مردم افغانستان اشتراک و سخنرانی کرده ضمن تبریک این روز گفت: مجاهدین به‌خاطر حفظ استقلال افغانستان، حفظ ارزش‌های اسلامی و ایجاد نظام براساس رای مردم قربانی‌های فراوان داده‌اند.
دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر خبر داد، رییس جمهور یاد اور شد، این نتایج همان قربانی‌ها است که امروز ما صاحب نظام مردم‌سالار و قانون اساسی هستیم و مردم حق دارند براساس رای و خواست شان، نظام، قوانین و حکومت داشته‌باشند.
رئیس‌جمهورغنی خاطرنشان کرد، دیگر آن دوران ختم گردیده‌است که یک گروه بخواهد از طریق قتل، خون‌ریزی و ترور به حکومت برسد. آنانی‌که تا کنون به وسیله قتل و ترور به قدرت رسیده‌اند، نه اسلام و نه افغانان را می‌شناسند.
رئیس‌جمهور بیان‌داشت که ملت ما نه تنها دیروز، بلکه امروز نیز با ظالمان و دشمنان آشکار و پنهان افغانستان در جهاد و مبارزه مصروف می‌باشند و در راه دین و وطن قربانی می‌دهند.
رئیس‌جمهور‌غنی به‌روح شهدای نیروهای دفاعی و امنیتی کشور که در دفاع از مردم و میهن جام شهادت نوشیدند، اتحاف دعا کرده و به خانواده‌های داغ‌داری که با از دست‌دادن عزیزان شان به ماتم نشستند، تسلیت گفت و برای آسیب‌دیده‌گان جسمی و روحی آرزوی صحت‌مندی نمود.
رئیس‌جمهور اظهارداشت که قربانی‌های موجود بخشی از هزینه‌ای است که برای آزادی و رهایی می‌پردازیم، از چندین دهه است که تلاش برای به اسارت‌کشاندن ملت ما جریان دارد و برای این هدف توطئه صورت می‌گیرد.
وی یادآور شد، از روزی‌که پای تروریست‌های بین‌المللی به سرزمین ما باز گردید و تخم ایدئولوژی‌های خون‌بار و وحشت‌آفرین شان در این منطقه افشانده شد، از بین‌بردن زیرساخت‌های کشور ما و نابودی نهادهای دولتی سرزمین ما به هدف اساسی برای آنان و حامیان منطقه‌ای شان تبدیل گردید و ما در جنگ تحمیلی قرار گرفتیم.
رئیس‌جمهورغنی گفت:"در یک طرف این جنگ کسانی قرار دارند که ویران‌گری و کشتار را هم وسیله می‌دانند و هم هدف، هم تاکتیک و هم استراتیژی، هم آن را به سیاست پیوند داده‌اند و هم به عقیده؛ و در طرف دیگر این نبرد، ملتی قرار گرفته‌است که می‌خواهد از زیر بار جنگ‌ها و آوارگی‌ها کمر راست کند، به رنج‌ها و محرومیت‌ها پایان بدهد و به آرامش و آسایشی که حق آن است دست پیدا کند.
رئیس‌جمهور اضافه کرد که هدف جنایت‌کاران و حامیان شان تجارت با خون، دین، زندگی بیگناهان و به آتش‌کشیدن زندگی مردم این منطقه است، اما داعیۀ ملت ما زندگی و صلح عزت‌مندانه و امنیت سرتاسری است که در نظر شرع، عرف، عقل، اخلاق و قانون، یک داعیۀ برحق است.
محمداشرف غنی گفت:"همان‌طوریکه جهاد دیروز ما برحق بود و جهاد علیه باطل، امروز نیز مبارزه نیروهای امنیتی و دفاعی ما علیه تروریستان وحشی مبارزه برحق و جهاد در مقابل باطل می‌باشد." وی افزود که جهاد دیروز ما مورد تأیید جهان اسلام و دنیا قرار گرفت و امروز جهان اسلام و دنیا نیز شجاعت و مبارزۀ نیروهای امنیتی ودفاعی ما را تأیید و برحق می‌دانند.
رئیس‌جمهورغنی افزود، ما اطمینان داریم که در این معرکه پیروزی از آنِ ماست، از آن مردمی است که جز زندگی آرام، کشوری آباد، فرهنگ شگوفا، و آینده‌ای روشن، خواسته‌ای دیگر ندارند.
رئیس‌جمهور بیان‌نمود که ما در پی ویرانی و تباهی کسی نیستیم، سربازان ما به‌خاطر تجاوز و وحشی‌گری نمی‌جنگند، ملت ما آرزوی بربادی دیگران را در سر نمی‌پروراند و فرهنگ و مدنیت اسلامی ما خاست‌گاه افراطیت و تروریسم و وحشی‌گری نیست.
رئیس‌جمهور محمداشرف غنی علاوه کرد که قشر سیاسی ما باید این حقیقت را قبول کنند که اکنون موقع امتیازطلبی شخصی نه، بلکه موقع حفظ شأن و عظمت تاریخی کشور و ایثار و فداکاری برای برآورده‌نمودن حقوق نسل‌های حال و آینده ما است.
رئیس‌جمهور گفت: مردم، اصلاحات بنیادی می‌خواهند، در  این زمینه ظرفیت لازم موجود می‌باشد و حکومت وحدت ملی هم اجماع و هم ارادۀ قوی در این راستا دارد.
رئیس‌جمهور کشور با تأکید گفت، برای حاکمیت قانون ارادۀ قوی موجود است، نهادهای عدلی و قضایی بیش از گذشته استقلالیت دارند و هیچ‌کس تلاش مداخله را به دستگاه‌های عدلی و قضایی نکند.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد که انتخابات ریاست‌جمهوری بدون تعویق در زمان معین آن برگزار می‌گردد و در سال جاری انتخابات ولسی جرگه نیز پیش‌رو می‌باشد. وی افزود: من، داکتر صاحب عبدالله و استاد دانش در مورد خواستههای مردم مبنی بر تدویر بر وقت انتخابات اتفاق نظر کامل داریم و همچنان متعهد هستیم که نظریات اقشار مختلف مردم در باره شفافیت انتخابات را به دقت مطالعه و به آن عمل کنیم.
رئیس‌جمهورمحمداشرف غنی تصریح کرد که ما تنها در شرایطی آسیب‌پذیر هستیم که صفوف درونی ما شگاف بردارد، وحدت داخلی ما متزلزل شود، اعتماد فی مابین ما سستی بپذیرد، و زمزمه‌های ناخوشایند اختلافات قومی، سمتی، زبانی، مذهبی، و گروهی گوش جامعه و مردم ما را بیازارد.
وی تأکید ورزید که هر سخن ناسنجیده، هر موضع‌گیری احساسی، هر اقدام غیرمسئولانه و هر تصرف متضاد با منافع ملی به دشمنان ملت ما فرصت می‌دهد تا ابتکار عمل را در دست گرفته و اهداف شوم خود را پیاده کنند.
در این مراسم، محمدسرور دانش معاون دوم رئیس‌جمهور پیروزی جهاد مردم افغانستان را تبریک گفته افزود، هشتم ثور روز مهم، سرنوشت‌ساز و افتخارآفرین برای مردم افغانستان بوده و ضرور است که رویدادهای جهاد به‌گونۀ دقیق آن تحلیل گردد.
معاون دوم رئیس‌جمهور یادآور شد که پیروزی جهاد، معلول اتحاد مردم افغانستان است که اثرات منطقوی و بین‌المللی را از خود برجای گذاشت. وی علاوه کرد که فقدان دولت‌سازی یکی از ضعف‌های مجاهدین بود و احزاب جهادی نتوانستند برای دولت‌داری تهداب بگذارند.
داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه، پیروزی جهاد مردم افغانستان را تبریک گفت و به‌روح همه شهدا به‌ویژه شهدای نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان و رهبران جهادی کشور اتحاف دعا کرد. وی اظهار داشت که از برکت جهاد مردم افغانستان ده‌ها کشور و میلیون‌ها انسان به آزادی دست یافتند.
رئیس اجرائیه افزود که صلح یکی از آرزوهای مردم افغانستان است و  از برنامه‌های مهم دولت می‌باشد، آنانی‌که فکر می‌کنند با کشتن مردم در اماکن مختلف به اهداف شوم شان می‌رسند، اشتباه می‌کنند و سرنوشت تروریستان همانند گذشته به ناکامی منتج خواهد شد.
ستر جنرال مراد علی مراد معاون لوی درستیز وزارت دفاع ملی و رئیس کمیسیون برگزاری مراسم بیست و پنج‌مین سالگرد پیروزی جهاد مردم افغانستان را تبریک گفته اضافه کرد که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان با رشادت و قهرمانی علیه تروریستان مبارزه می‌کنند و نمی‌گذارند که آنها به اهداف شوم خود دست‌یابند.
عبدالرووف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه طی سخنانی، سالگرد پیروزی جهاد مردم افغانستان را تبریک گفت و آنرا نقطۀ عطف در تاریخ افغانستان عنوان کرد. وی از مخالفین مسلح دولت خواست که با ترک مخاصمه به صلح بپیوندند و بادولت و مردم یکجا شوند.
فضل‌هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه نیز ضمن تبریکی سال روز پیروزی جهاد مردم افغانستان گفت، سلسلۀ جهاد ختم نشده‌است و همه روزه نیروهای امنیتی و دفاعی ما علیه غلامان و تروریستان مبارزه می‌کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا