اخبارجهان

مشاور امنیت ملی امریکا؛ توافقنامه‌ٔ‌ امریکا-طالبان را بررسی می‌کنیم

واشنگتن/ وی او ای/5 دلو/باختر

مشاور شورای امنیت ملی امریکا در یک تماس تیلفونی با حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان گفته است که حکومت جدید امریکا توافقنامۀ صلح با طالبان را بررسی می‌کند.

قصر سفید با نشر اعلامیه‌یی گفته است که  جیک سولیوان در این تماس تیلفونی عزم امریکا را برای ارزیابی این توافقنامه واضح کرد تا دیده شود که طالبان چقدر به تعهدات شان در راستای “کاهش خشونت، قطع رابطه با گروهای تروریستی و انجام مذاکرات معنادار با حکومت افغانستان و سایر طرف‌ها” عمل کرده اند.

جیک سولیوان همچنان گفته است که کشورش از روند صلح افغانستان حمایت می کند و تلاش‌های دیپلماتیک قوی و منطقه‌یی‌ خود را برای دستیبابی به یک توافق سیاسی و برقراری آتش‌بس میان حکومت افغانستان و طالبان ادامه خواهد داد.

او همچنان گفت وگوهای صلح در این کشور را یک فرصت تاریخی برای افغانستان عنوان کرده است و افزوده است که امریکا از حفظ دستاورهای فوق العادهٔ‌ زنان و دختران افغان و اقلیت‌ها‌ در این کشور منحیث یک بخشی از روند صلح پشتیبانی می‌کند.

تضمین‌های ضد دهشت‌افگنی از سوی طالبان، قطع رابطه با دیگر گروهای تروریستی، خروج قوای خارجی از افغانستان، مذاکرات بین‌افغانان و تامین آتش‌بس پایدار از موضوعات اساسی توافق امریکا و طالبان است که به تاریخ ۲۹ فبروری در قطر امضا شد.

حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان روز شنبه در صفحۀ تویترش نوشت که افغانستان به دوستی ستراتیژیک خود با ایالات متحدۀ امریکا متعهد است و دو طرف از نزدیک و به گونۀ مشترک روی صلح، امنیت، مبارزه با تروریزم و موضوعات منطقه‌یی کار خواهند کرد.

او افزوده است: “ما توافق کرده‌ایم که برای دستیابی به یک آتش‌بس دایمی و یک صلح عادلانه در یک افغانستان دموکراتیک که قادر به حفظ دستاوردهای دو دهۀ گذشته، حفاظت از حقوق همۀ افغان‌ها و اصلاحات دوامدار باشد، تلاش می‌کنیم.”

محب همچنان گفته است که در این تماس تیلفونی سالیوان اطمیان داده است که همکاری امریکا با حکومت و نیروهای امنیتی افغانستان از مسایل کلیدی و اولویت‌های امنیت ملی امریکا است.

مشاور امنیت ملی امریکا تعهد کرده است برای ایجاد یک ستراتیژیک جمعی به منظور حمایت از یک آیندهٔ با ثبات، با اقتدار و امن برای افغانستان، با حکومت این کشور، متحدان ناتو و شرکای منطقه یی از نزدیک مشوره خواهد کرد.فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا