اخبارگزارش ها

معادن سرمایه های ملی که باید از آنها حراست شود

کابل/ ۴  جدی/ باختر

سرپرست وزیر معادن و پترولیم به شرکت‌ها و معدن کاران هشدار داده است؛ اگر معادن کشور را به گونه غیر قانونی استخراج کنند، اقدام های سخت گیرانه یی در برابر متخلفین به اجرا گذاشته می شود که زندانی شدن یک بخش آن است .

گزاشگر اژانس باختر می نگارد؛ شهاب الدین دلاور این هشدار را درست زمانی صادر کرده است که معادن کشور در طول سال های گذشته به گونه یی مورد دستنبرد قرار گرفته اند وبا استخراج غیر قانونی نه تنها که داشته معادن به یغما رفته است بل به معادن هم آسیب های جدی رسیده است.

معادن بخشی از بیت المال و جز دارایی های عامه و سرمایه ملی است که در نهایت به ملت تعلق دارد.

 امارت اسلامی در تلاش است که معادن به گونه یی درست مدیریت شود و دیگر منبع ثروت اندوزی شماری معینی از افراد نباشد.

روی این انگیزه و دلیل است که وزارت معان و پترولیم میکوشد٬ معادن از مسیر قانونی در اختیار سرمایه گذاران و استخراج کنندگان قرار گیرد و استخراج هم  در یک سطح معین باشد

شهاب الدین دلاور سرپرست وزیر معائن و پترولیم می‌گوید: گزارش‌های وجود دارد که شب‌هنگام برخی از معادن کشور در ساحات مختلف به گونه غیرقانونی استخراج می‌شود.

او هشدار داده است که جای متخلف  پلچرخی و یا هم زندان بگرام خواهد بود و وسایل ماشینری آنان ضبط خواهد شد٬ همچنان شرکت های که امتیاز استخراج را از مسیر قانونی دریافت می کنند باید مطابق به مقدار که در قرار درج است استخراج کنند و اگر از حد معین بیشتر استخراج صورت گیرد٬ قوانین بر او متخلف تطبیق می شود

او گفته است هر قدر استخراج می‌کنید در مرحله اکتشاف و استخراج بررسی می‌شود، استخبارات ما، استخبارات عمومی و استخبارات خصوصی وزارت در عقب شما است.

این مقام کابینه امارت اسلامی به همه شرکت‌ها و استخراج کننده‌گان هشدار می‌دهد که اگر معادن کشور را به گونه غیر قانونی استخراج کنند، این کار خیانت ملی شمرده شده و با آنان برخورد جدی خواهد شد.

شهاب الدین دلاور گفت: «آنعده افراد، اگر گیر شد، تمام ماشینری آن ضبط می‌شود و وی به بگرام و پلچرخی فرستاد می‌شود و به آن جزا داده خواهد شد که در تمام عمر به وی کسی اجاره یی معادن را نخواهد داد به خاطری که او خائن ملی است.»

از دید آگاهان سیاسی به همان پیمانه که معادن٬ منبع برای رفاه همگانی است و اگر مدیریت نشود می تواند منبع برای فساد و عاملی باز دارنده در رشد ملی باشد٬ پس تعریف خاین ملی برای سو استفاده کنندگان معادن یک تعریف به جا است. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا