امنیت

*طالبان و آغازعملیات عمری درکندز

*شفق ، عمری را ناتوان ساخت
کابل باختر/ 28/ حمل
طالبان روز گذشته حملاتی گسترده یی را بر پوسته های امنیتی درحومه شهر کندز وچند ولسوالی آن ولایت به راه انداختند مگر با متحمل شدن  تلفات سنگین عقب زده شدند.
حملات طالبان علیه مواضع عساکر دولتی درولایت کندز درست زمانی صورت گرفت که این گروه از آغاز حملات بهاری سخن گفته و بتاریخ 24 حمل با صدور اعلامیه این عملیات را عمری نام گذاشتند مگر تحرک اخیر آنها در تندر جز شکست چیزی نبود.
با آنکه نیروهای حکومتی در دفع حمله و وارد نمودن تلفات برطالبان دست بالایی داشتند ودراولین ساعات این حمله مهاجمان را وا داربه شکست ساختند مگر سوال اینجاست که طالبان چگونه بعداز آنکه از شهر کندز درمیزان سال گذشته رانده شدند و به تعقیب عملیات تصفیوی نیروهای امنیتی و فاصله های دورتر از شهر کندز متواری شدند اکنون تجدید قوا میکنند و به جنگ نیروهای امنیتی می آیند.
داکتر فاطمه عزیز نماینده مردم کندز درولسی جرگه دراین مورد دولت را بی پروایی متهم میسازد و میگوید بی پروایی مقامات دولتی باعث قوت یافتن دوباره طالبان درکندز شد او حتا فراتر ازاین سخن میگوید و از معاملات پنهان یاد آور میشود.
داکتر فاطمه عزیز همچنان وضعیت بیجا شدگان ناشی ازجنگ های اخیر درکندز را نگران کننده میداند و تاکید دارد اگر دولت به گونه منظم و هماهنگ عمل کند مشکل بیجا شدگان جنگ های اخیر کاهش می یابد.
جنرال عتیق الله امرخیل کارشناس مسایل نظامی درسمت شمال، مسوولانه برای تان میگویم که بصورت قطعی طالب وجود ندارد تمام گروه های زیر نام طالب فعالیت می نمایند افراد مسلح غیر مسوول ملیشه ها و قوماندان های سابقه است که به کمک پاکستانی ها وازبک های آ نطرف دست به حملات می زنند و شمال را نا امن ساخته اند.
اگر طالب داخلی میبود پس در زمستان چطور اکمال شده اند.
به  گمان اغلب که تمام طالبان سمت شمال را خود دولت حمایه میکند و بازی آنها همین قسم است که جنگ درشمال به همین منوال باقی بماند.
تازمانیکه ملیشه ها و پولیس های محلی خلع سلاح نشوند آرامی درشمال نخواهد آمد.
با این هم این جنرال پیشین ارتش با تجربه که خود دارد میگوید: کندز هیچ وقت سقوط نمی کند. مگر احمد سعیدی آگاه مسایل سیاسی نگرانی بیشتر دارد اودر رابطه به انکشافات اخیرولایت کندز به خبرنگار آژانس باختر گفت ، علت حملات تهاجمی بالای ولایت کندز این است دربین نیروهای امنیتی اعتماد و باور مندی وجود ندارد دراین اواخر زد وبندهای سیاسی زیاد شده است نیروهای امنیتی را کسی روحیه نمی دهد تا آنها امید به پیروزی داشته باشند.
یکی از دیگر حملات بالای کندز و شماری از ولاایت این است که بعضی از حلقات برای دشمن سلاح می دهند.
همچنان اگر دولت عملیات های جدی را راه اندازی نکند من به این باورهستم که ولایات کندز غزنی ، زابل و بادغیس سقوط خواهدکرد.
بخاطرئیکه تبلیغات دشمن بخصوص داعش بسیار زیاد است.
اسدالله امرخیل والی کندز نیز حملات دیروز طالبان را گسترده خوانده گفت طالبان حملات شان را دیروز بالای شش ولسوالی و مرکز شهر کندز آغازکرده اندکه تنها دردرگیری های اطراف شهر سی کشته و بیست زخمی به جا گذاشتند این مقام محلی ولایت کندز بدون آنکه به جزئیات داخل شود به شهروندان کندز اطمینان داده است اوضاع در کنترول است و طالبان شکست سنگینی را متحمل شده اند.
والی کندز علت کندی عملیات علیه طالبان را ماین گذاری ساحات وجلوگیری از تلفات ملکی عنوان کرده است .
عمرخیل مسدود شدن راه مواصلاتی ولسوالی خان آباد را تائید میکند و میگوید تلاش ها برای بازگشایی آن ادامه دارد.
درهمین حال منابع وزارت امورداخله نیز گفته اند که طالبان حمله اخیر شان را غرض توجه عملیات بهاری شان انجام دادند تا نشان دهندکه آنها تنها تبلیغ نمیکنندمگر عملیات عمری زیر پای شفق خورد شد و طالبان دیگر گروه روحیه خود را درکندز باخته اند.
گزارشگر آژانس باختر می افزاید با آنکه نسبت به انکشافات اخیر درکندز برداشت ها متفاوت است مگر حرف عمده، گفته های مردم است آنها از نیروهای دولتی و مقامات محلی تحرک بیشتر وعمل صریح تر میخواهند زیرا رنج مشکلات کنونی را بیشتر از دیگران آنان حمل می نمایند. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا