اخبارگزارش ها

مواد مخدر؛  معضل خطرناکتر از تروریزم

کابل/  ۹ ثور/ باختر

پولیس اندونیزیا  روز گذشته اعلام کرد  که دو اعشاریه پنج تن مواد مخدر را کشف کرده است که از افغانستان قاچاق شده بود .

گزارشگر آژانس باختر می نگارد:پولیس اندونیزیا گفته است « یک باند قاچاقبران مواد مخدر را که ۲.۵ تن مت‌آمفتامین یا شیشه را از افغانستان به این کشور قاچاق کرده بود، متلاشی کرده است. ارزش این محموله ۸۲ میلیون دالر برآورد شده است.»

این مواد از ولایت آچه در جزیره سوماترا و جاکارتا پایتخت این کشور به دست آمده است٬ پولیس گفته است که در جریان این عملیات‌ها یک فرد مظنون به قاچاق کشته شده است و ۱۷ تن دیگر به شمول یک نایجریایی بازداشت شده اند.

پولیس گفته است «بخشی از این مواد مخدر در داخل کانتینرهای مواد غذایی در داخل کشتی‌ها و یا قفسه‌های قفل شده در خشکه جاسازی شده بود.»

با وجود آنکه نمی توان ثابت کرد که مواد مخدری که به دست پولیس اندونیزیا افتاده است قاچاق شده از افغانستان باشد مگر کشف این مواد یک مسئله را نمایان می کند که مواد مخدر معضل به مراتب نگران کننده ار هراس افگنی است و در کنار آن این را نیز هویدا می کند که مافیای بین المللی در عقب مواد مخدر قاچاق شده از افغانستان قرار دارد.

شاید این مواد از افغانستان به اندونیزیا قاچاق شده باشد مگر افغانستان محاط به خشکه  با اندونیزیا که مجموعه یی از جزایر است مرز ندارد٬ مهم این است که جهان قبل از آن که افغانستان را مکان ترویج و یا هم قاچاق مواد مخدر بداند٬ به این مسئله بپر دازد که این مواد چگونه و از کدام مسیر راه خود را به اندونیزیا باز کرد٬ این نشان می دهد که که مافیا  و حتا نهاد های امنیتی و استخباراتی شماری از کشور ها در ترافیک و قاچاق مواد مخدر دست دارند.

پولیس اندونیزیا خود در این باره گفته است« شماری از این مظنونان از قبل به دلیل جرایم مرتبط با مواد مخدر در زندان به سر می‌برند و برخی از آنان به اعدام محکوم شده اند٬ مظنونانی که از قبل در زندان به سر می‌برند از پشت میله‌های زندان اعضای کلیدی این حلقه قاچاقچی بوده اند. »

 اما نگفتند که این افراد چگونه از زندان چنین یک برنامۀ بزرگ قاچاق مواد مخدر را رهبری کرده اند.

 از دید پولیس بین المللی٬ اندونیزیا در جنوب شرق آسیا اکنون خود به چهار راه توزیع کننده مواد مخدر مبدل شده است و شبکه های مافیا از مسیر اندونیزیا به امریکا و آسترالیا راه پیدا کرده اند  و حالا این کشور مقصد کلیدی و نقطۀ ترانزیتی برای قاچاقبران بین‌المللی مواد مخدر شده است.

اندونیزیا  در ماه جاری عیسوی ۱۳ عضو یک باند قاچاقچی به شمول چند ایرانی‌ و شماری پاکستانیان‌ را به جرم قاچاق ۴۰۰ کیلوگرام مت‌آمفتامین به آن کشور به اعدام محکوم کرده است.

باید گفت که قبل از این  رسانه های خارجی از قاچاق مواد مخد از افغانستان با طیاره های نظامی نیروهای خارجی  و همچنان دخبل بودن استخبارات پاکستان در ترافیک و مدیریت مواد مخدر قاچاق شده از افغانستان خبرهایی منتشر کرده اند.

کشف محموله اخیر مواد مخدر در اندونیزیا  نشان می دهد که باید یک اجماع بین المللی در مبارزه با مواد مخدر به وجود آید و درگام نخست به تلاش های کشور های نقطه پایان گذاشته شود که ترافیک و مدیریت قاچاق مواد مخدر را سیاست پنهانی شان کرده اند و ازآن سود مالی می برند.

ارزش مواد مخدر قاچاق شده از افغانستان اضافه از پنجاه ملیارد دالر تخمین شده است که تنها دو ملیارد آن سالانه وارد اقتصاد افغانستان می شود.

باور ها بر این است که دراصل افغانستان تولید کنندۀ اولی مواد مخدر در جهان نیست٬ شماری از کشور های غربی و امریکا روی اهداف مشخصی که در افغانستان داشتند در ترویج چنین یک هویت برای افغانستان تلاش کرده اند.

 باید گفت که میانمار٬ لاووس٬ کلمبیا هم در تولید مواد مخدر دست بالایی دارند٬ وبیشترین کارخانه های تولید مواد مخدر در جهان هم در مناطق قبایلی پاکستان٬ مکسیکو٬ کلمبیا و مناطق جنوب شرقی ایران قرار دارد. صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا