اخبارجهان

مک کال: امیدوارم خلیلزاد خواستار تعدیل توافقنامۀ امریکا-طالبان شود

واشنگتن/ صدای امریکا /13حوت/باختر

مایکل مک‌کال، معاون کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحدۀ امریکا ابراز امیدواری کرده است که زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور مصالحۀ افغانستان در تلاش تعدیل توافقنامۀ صلح امریکا-طالبان برآید.

مک‌کال در مصاحبۀ تلیفونی به صدای امریکا گفت: “امیدوارم خلیلزاد تعدیل توافقنامه را بخواهد تا حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان فراتر از اول ماه می پذیرفته شود و نیز خشونت علیه غیرنظامیان و قوای مسلح افغانستان کاهش یابد.”

پس از رویکار آمدن حکومت به رهبری جو بایدن، این نخستین بار است که زلمی خلیلزاد به منطقه سفر کرده است. حکومت  بایدن گفته است که توافقنامۀ صلح امریکا-طالبان را بررسی می‌کند تا پی برده شود که آیا طالبان به تعهدات شان پابند بوده اند یا خیر.

قطع رابطه با گروه‌های دهشت افگن، کاهش خشونت و پیوستن به مذاکرات صلح بین‌افغانان از تعهدات اساسی طالبان در توافقنامۀ آن گروه با امریکا است که یکسال پیش در شهر دوحۀ قطر امضا شد.

اما خشونت طالبان کاهش نیافته است و مذاکرات آن گروه با حکومت افغانستان تا کنون نتایج ملموسی نداشته است، به استناد گزارش وزارت دفاع ایالات متحده روابط طالبان با القاعده نیز قطع نشده است و حتا اعضای القاعده در صفوف و ساختارهای سوق و ادارۀ طالبان مدغم شده اند.

 مک‌کال که ارشدترین عضو جمهوریخواه در کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان کانگرس امریکا است، برای پیشرفت روند صلح افغانستان سفارش می‌کند که طالبان از “کشتن مردم” دست بکشند و با القاعده قطع رابطه کنند.

بر بنیاد توافقنامۀ دوحه، ایالات متحدۀ امریکا تعهد کرده است که تا ماه می سال روان تمام نیروهای خارجی افغانستان را ترک کند.

تعیین ضرب‌الاجل خروج قوای خارجی از افغانستان، به باور  مک‌کال، “هرگز مفکورۀ درستی” نبوده است و باید خروج قوا وابسته به شرایط و منوط به پابندی طالبان به تعهدات شان به ویژه در زمینۀ قطع رابطه با القاعده می‌بود. هرچند، پیش از این نیز مقام‌های امریکایی و ناتو گفته بودند که خروج قوای خارجی از افغانستان وابسته به شرایط است.

حکومت افغانستان و متحدان غربی آن همواره به اجماع منطقه‌یی در خصوص روند صلح افغانستان تاکید کرده اند و حتا چین و روسیه چند بار اشاره کردند که خروج قوای خارجی از افغانستان باید “مسوولانه” باشد تا ثبات در افغانستان برهم نخورد.

اما به گفتۀ مک‌کال روسیه، پاکستان و چین می‌خواهند که طالبان بر افغانستان مسلط شوند، آنچه به باور این قانونگذار امریکایی “مایۀ اقتدار روسیه، چین و پاکستان در منطقه خواهد بود.”فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا