سیاستاخبار

میر رحمان رحمانی: از بحث های جاری در دوحه آگاهی نداریم

کابل/ اول دلو/ باختر

رییس ولسی جرگه می گوید که روند مذاکرات صلح در دوحه به گونۀ جریان دارد که مردم افغانستان به خصوص ولسی جرگه از بحث‌های جاری در آن اطلاع دقیق ندارند.

به گزارِ آژانس باختر؛ بحث صلح و چگونگی ادامۀ مذاکرات صلح میان دولت و طالبان آجندای اصلی نشست امروز ولسی جرگه بود.

میر رحمان رحمانی  درنشست عمومی آن مجلس گفت: روند مذاکرات صلح دوحه به گونۀ جریان دارد که مردم افغانستان به خصوص ولسی جرگه از بحث‌های جاری اطلاع دقیق ندارند؛ اما آنچه که از طریق رسانه‌ها، سخنگویان و برخی اعضای هیئت شنیده می‌شود این است که جانب طالبان ارادۀ برای ادامه مذاکرات و به نتیجه رسیدن این مذاکرات ندارند.

این گفته ها در حالی بیان شده است که هیئت طالبان بعد از تاخیر چند روزه دوباره به میز مذاکره در دوحه بر گشته است مگر با آجندا و طرح های جدید.

رهایی هفت هزار زندانی دیگر این گروه  و ساختار نظام در آینده،  تاکیدات اولی آنان در دور دوم مذاکرات است، در حالی که دستۀ مذاکره کنندۀ  دولت، آتش بس و قطع خشونت را بحث محوری می داند زیرا ادامۀ خشونت باعث ازدیاد تلفات در افغانستان شده است.

در نشست امروز، رییس مجلس برعلاوه آن که دید انتقادی به آدرس طالبان داشت، ایراد هایی هم در خصوص موقف گیری مقام های دولتی در بحث گفت وگو های صلح داشت او گفت « جانب حکومت هم برای فراهم آوری زمینۀ صلح تلاش نمی‌کند؛ شعارهای دوطرف هنوز از آمادگی برای صلح واقعی فاصله دارد؛ اما آنچه بر مردم ما می‌گذرد، فراتر از پیام تسلیت گفتن‌ها است، هر روز ده‌ها خانواده به خاطر از دست دادن عزیزان خود اشک می‌ریزند و در انتظار صلح اند» 

 در همین حال شماری از اعضای مجلس با توجه به تشدید خشونت‌ها از سوی طالبان گفتند:این گروه  به صلح باور ندارند  و باید نهادهای امنیتی ودفاعی ازحالت تدافعی خارج شوند.

علی اکبر جمشیدی یک تن از اعضای ولسی جرگه گفت: نیروهای امنیتی در وضعیت بد قرار دارند. به نهادهای امنیتی هشدار می دهیم که مصروف زد و بندهای بیهوده در کابل نباشند.”

 تمامی سخرانان نشست امروز مجلس، طالبان را عامل ادامۀ جنگ  در کشور دانستند واز مسوولان  نهاد های امنیتی خواستند که هماهنگ  شوند و از حالت تدافعی بیرون شده در برابر طالبان  موضع صریح داشته باشند، شماری دیگری از اعضای مجلس  از بزرگان قومی و وکلای  مردم در ولسی جرگه خواستند که  در محلات شان بر ضد طالبان قیام ملی اعلام کنند؛ زیرا این گروه به کشتن مردم ادامه می‌دهند و حاضر به صلح نیستند.

اعضای مجلس تصمیم گرفتند که تا روز دو شنبه هفتۀ آینده مباحثات شان را در مورد  روند گفت وگو های صلح ادامه دهند و بعد از توحید نظریات اعضا، ولسی جرگه در مورد روند گفت وگو های صلح یک اعلامیۀ صادر خواهد کرد.  صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا