سیاستاخبار

نماینده ویژه رئیس جمهوری ازبکستان: امارت اسلامی در افغانستان، واقعیتی است که باید پذیرفته شود

کابل٬ ۱۸ ثور٬ باختر
نماینده ویژه رئیس جمهوری ازبکستان در امور افغانستان٬ امارت اسلامی را یک واقعیت سیاسی در افغانستان دانسته است و تاکید بر تعامل با حاکمان موجود در این کشور کرده است.
عصمت الله ارگاشف، اظهارگفته است «ازبکستان در سطحی بلندی از مسایل با امارت اسلامی در افغانستان تعامل دارد» او امارت اسلامی را واقعیتی خواند که باید پذیرفته شوند».
ارگاشف، به صدای امریکا گفته است «ما مدت‌ها است تماس‌های محکمی با امارت اسلامی برقرار کرده‌ایم و مرتب درباره همکاری صحبت می‌کنیم».
او تاکید داشته است «ازبکستان به دنبال یک همسایه صلح‌آمیز و باثبات است، ما هیچ گزینه دیگری نمی‌بینیم؛ ما مرز، تاریخ عمیق و فرهنگ مشترک داریم … ».
این دیپلمات ارشد ازبکستانی، افغانستان را به عنوان بخش جدایی‌ناپذیر از آسیای مرکزی دانسته و تاکید کرده است صرف نظر از اینکه چه کسی در افغانستان در قدرت است، ما آینده‌ یی مشترک با منافع مشترک عظیم را با این کشور می‌بینیم.
گفته های این دیپلمات ارشد ازبکستان٬ اعتراف به واقعیت های افغانستان است٬ امروز امارت اسلامی یک واقعیت عینی در جامعه یی افغانستان است که نمی توان از آن انکار کرد و جامعۀ جهانی بخصوص کشورش های همسایه افغانستان و منطقه جز پذیرش این واقعیت راه دیگری ندارند.
امارت اسلامی یک پدیده تحمیلی نیست بلکه زاده اراده مردم افغانستان و نتیجه آن مبارزات است که در طول بیست سال اخیر در برابر اشغال خارجی صورت گرفته است.
امارت اسلامی بر خلاف آن تبلیغات که از سوی حلقه های معینی در بیرون از کشور صورت می گیرد٬ عامل تهدید در برابر هیچ کشوری نیست٬ بلکه تلاش دارد که به عنوان عضوی از جامعۀ جهانی باشد و با کشور های همسایه و منطقه در تعامل باشد تا منطقه از مسیر افغانستان به پیشرفت های بیشتری اقتصادی و رفاه دست یابد.
نباید با گفته های سو که با واقعیت های افغانستان سازگار نیست٬ به این کشور هویت زشت و مخرب بخشید٬ واقعیت این است که امارت اسلامی در افغانستان عاملی برای ثبات داخلی و منطقه یی است٬ در راه تعامل با کشورها با موفقیت عمل می کند٬ واقعیت که نمایندۀ ویژه رئیس جمهوری ازبکستان به آن اعتراف کرده است.
با آن که امارت اسلامی تاکنون از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته نشده است مگر تعامل با آن از سوی کشور های بیرونی٬ تعاملی است که با کشور های به رسمیت شناخته شده صورت می گیرد٬ امروز امارت اسلامی٬ مدیریت بسیاری ازسفارت خانه های افغانستان در بیرون از کشور را به دست گرفته است و این یک موفقیت سیاسی خوب برای امارت اسلامی و مردم افغانستان است.
تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا