اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

نگاهی به نشرات شماری از روزنامه های غیرحکومتی در کابل

کابل/ 12حمل/ باختر

شماری محدود از روزنامه های چاپی غیرحکومتی درکابل که به دسترس قرارگرفته اند، در شماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی در کشور پرداخته اند و نیز اخبار وگزارش های را در بارۀ رویدادهای جاری و منطقه و جهان نشر کرده است.

روزنامۀ آرمان ملی، در برگ نخست زیرعنوان “هیچ طالب و آموزگار مدرسه های دینی، ثبت بایومتریک نشده است” نوشته است.

امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری، در تصمیم بیست و نهم نشت شش و نیم روز چهار شنبه 28 عقرب 1399 مدرسه در نواحی شهر  یک صد وسی مدرسه در ولسوالی های کابل خواسته شده تا تمام استادان و شاگردان خود را تابع بایومتریک نمایند و به ریاست احصائیه مرکزی هدایت داده شد تا این کار را در اولویت برنامه های کاری خود قراردهد.

دستوری که بربنیاد معلومات گردآوری شده از وزارت های معارف، حج و اوقاف و ادارةۀ ملی احصائیه تا هنوز عملی نشده است.

این روزنامه، در صفحۀ دوم سرمقالۀ شمارۀ امروزی را زیرعنوان “مبارزه برضد فساد شعار دروغ است” نگاشته است: فساد گسترده در نهادهای دولتی تار و پود این نظام را چون موریانه خورده است. اما با تاسف بیشتر این گزارش ها فقط برای اغفال اذهان است و مسوولان می خواهند با این دروغ گویی ها خاک به چشم مردم بزنند و بس.

این درح الی است که فساد و رشوه ستانی به یک امر معمول تبدیل شده است و هیچ کس از گرفتن رشوه، اختلاس و دزدی دارایی های عامه شرم نمی کند و خجالت نمی کشد.

این در حالی است که آقای اشرف غنی، اخیراً اظهار داشت که پنجاه درصد عواید کشور ازسوی مسوولان دزدی می شود.

این خبر نیز بسیار خجالت آور است، زیرا باید از آقای غنی پرسیده شود با وجودی که شما می دانید این دزدی ها در دستگاه دولت جریان دارد پس چرا نمی توانید جلو آن را بگیرد؟ پاسخ به این پرسش بسیار ساده است. آقای غنی با حکم و فرمان خود چنین اشخاص را در کرسی های بلند گماشته است.

کسانی  می توانند به ضد این فساد گسترده مبارزه کنند که بیرون از این شبکه ها باشند و صداقت و دوستی شان برای مردم ثابت شده باشد.

روزنامۀ صبح کابل، زیرعنوان “کرونا در افغانستان، شناسایی 63 بیمار جدید و مرگ 5 نفر در یک شبانه روز گذشته” نوشته است: وزارت صحت، اعلام کرده است که در جریان 24 ساعت گذشته 63 نفر در افغانستان به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

 در اعلامیه یی که روز چهارشنبه 11حمل ازسوی وزارت صحت منتشر شده آمده است که این تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در ولایت های کابل، هرات، کندهار، ننگرهار، بغلان، نیمروز، پروان، هلمند، لوگر، کنر، لغمان و نورستان شناسایی شده اند.

وزارت صحت، گفته است که با ثبت این موارد، شمار مجموعی مبتلایان به ویروس کرونا در افغانستان به 56517 نفر رسیده است.

روزنامۀ 8 صبح، تحت عنوان “نگذارید فرصت دوم صلح از دست برود” نگاشته است: نشست صلح استانبول از همین حالا با ابهام و بن بست روبه رواست.

براساس گزارش ها، حکومت، شورای عالی مصالحۀ ملی و تعدادی از جریان های سیاسی با طرح های جداگانه به این نشست خواهند رفت. طالبان نیز درخواست کرده اند که نشست استانبول پس از ماه رمضان برگزار شود.

روزنامۀ اطلاعات روز، مطلب تحت عنوان “افراد ناشناس معاون مدیر امنیت ولسوالی حصآ دوم کوهستان کاپیسا را کشتند” نوشته است: منابع امنیتی در کاپیسا می گویند که معاون مدیر امنیت ولسوالی حصۀ دوم کوهستان این ولایت همراه با پسر عمه اش ازسوی افرادمسلح ناشناس کشته شدند. شوخک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا