اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

نگاهی به نشرات شماری از روزنامه های غیردولتی در پایتخت

 کابل/ 19قوس/ باختر

شمار محدود از روزنامه های چاپی غیردولتی در کابل که به دسترس قرارگرفته اند٬ در شماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی در کشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارش های را دربارۀ رویدادهای جاری منطقه و جهان نشر کرده اند.

روزنامۀ اطلاعات روز٬ مطلب زیرعنوان «عبدالله عبدالله؛ طرح انتقال صنف های اول تا سوم مکاتب به مساجد از اساس اشتباه است» نوشته است: عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحۀ ملی می گوید که طرح وزارت معارف مبنی بر انتقال دانش آموزان صنف های اول تا سوم مکاتب به مساجد کاملاً نادرست و از اساس اشتباه است.

این روزنامه٬ مطلب دیگر تحت عنوان «موج دوم کرونا در افغانستان؛ 230 مریض جدید در یک شبانه روز گذشته شناسایی شدند» نگاشته است: وزارت صحت عامۀ کشور می گوید که در بیست وچهارساعت گذشته٬ 1654 نمونه مشکوک به ویروس کرونا را آزمایش کرده است که نتایج آزمایش 230 نمونه آن مثبت تشخیص شده است.

روزنامۀ صبح کابل٬ مطلب زیرعنوان «پشتیبانی ایران از طالبان» نوشته است: سایت خبری–تحلیلی عصر ایران که روی کرد دولتی دارد، به تاریخ 12 قوس 99 در تحلیلی تحت عنوان «ده نکته دربارۀ دیدار هئیت طالبان از سفارت ایران» به صورت مشخص از گروه تروریستی طالبان حمایت فکری کرده و امریکا را دشمن مشترک ایران و طالبان یادآوری کرده است.

این موضوع، نشان دهنده آن است که جمهوری اسلامی ایران روی کرد تروریستی دارد و از گروه های تروریستی حمایت می کنند.

روزنامۀ 8صبح٬ زیرعنوان «250 جریب زمین غصب شده متعلق به وزارت مهاجران درکابل بازپس گرفته شد» نگاشته است: مسوولان ولایت کابل می گویند که 250 جریب زمین دولتی در ولسوالی بگرامی که توسط زورمندان غصب شده بود، بازپس گرفته شده است.

طبق اعلام دفتر والی کابل، این مقدار زمین بر اساس دستور مقام ولایت کابل و در چهارچوب برنامۀ میثاق امنیتی از چنگ غاصبان آزاد شده است.

این زمین در منطقۀ مموزی ولسوالی بگرامی موقعیت داشته است.

روزنامۀ آرمان ملی٬ در صفحۀ هفتم زیرعنوان «نگرانی مردم از احتمال رهایی هفت هزار زندانی دیگر طالبان» نوشته است: مسالۀ رهایی هفت هزار زندانی طالبان، آنهم در زمانی که مذاکرات دوحه وارد مرحلۀ تازۀ شده است٬ یک خبر غافل گیرانه برای جامعۀ سیاسی افغانستان است که واکنش ها و پرسش های زیادی را با خود دارد.

این روزنامه٬ در صفحۀ دوم سرمقالۀ شمارۀ امروزی را زیرعنوان «آیا در آغاز مذاکرات طالبان آتش بس را می پذیرند؟» نوشته است: احتمالاً امروز چهارشنبه مذاکرات جدی میان هیئت های مذاکره کنندۀ دولت و طالبان در دوحه آغاز شود.

 گفته می شود که هیئت دولت مسالۀ آتش بس را در اولویت مذاکره قرار داده است، اما هیئت مذاکره کنندۀ طالبان، می خواهد هفت هزار زندانی دیگرشان از محابس افغانستان آزاد شوند. شوخک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا