سیاستاخبارگزارش ها

هشدار سازمان پیمان امنیت جمعی ازگسترش فعالیت های تروریستی به آسیای میانه

کابل /11  حوت/ باختر

رییس نیروهای مشترک سازمان پیمان امنیت جمعی بار دیگراز گسترش فعالیت‌های تروریستی از خاک افغانستان به آسیای مرکزی هشدار داده است.

به گزارش آژانس باختر؛ کشور های اعضای این سازمان همچنان نگران تحرکات آمریکا به منظور انتقال تروریست ها از سوریه و عراق به افغانستان و از آن جا به آسیای مرکزی استند.

آناتولی سیداراف رییس نیروهای مشترک سازمان پیمان امنیت جمعی در نشست نظامیان ارشد کشور های عضو این  سازمان که دیروز به صورت مجازی برگزار شد قاچاق مواد مخدر از افغانستان وادامۀ فعالیت‌های سازمان های  تروریستی در منطقه را عامل بی  ثباتی در این کشور ها دانست وامریکا را متهم کرد که در پی بی ثباتی امنیت در منطقه و کشور عضوسازمان پیمان امنیت جمعی است.

او گفت: امریکا در صددانتقال هراس افگنان از سوریه و عراق به افغانستان و جا به جایی آنان درآسیای میانه است.

آناتولی سیداراف یاد آور شده است ٬انتقال تروریست ها از سوریه و عراق و حتی دیگر مناطق جهان به آسیای مرکزی از سوی آمریکا را٬ باید تلاشی به منظور محبوس کردن روسیه و کشورهای مستقل دیگرمانند چین و ایران  دانست که مخالف سیاست های آمریکا درمنطقه اند.

او گفت: منتقل کردن بازماندگان گروه تروریستی و شکست خوردۀ داعش از مناطق غرب آسیا به سمت مناطق دیگر به ویژه آسیای مرکزی به هدف بر هم زدن تعادل و تمرکز برایران و روسیه صورت می گیرد و می توان گفت انتقال بازماندگان گروه تروریستی داعش به آسیای مرکزی، حربۀ‌ آمریکا برای دور کردن تهران و مسکو از غرب آسیا به ویژه سوریه است.

کار شناسان نظامی در روسیه و کشور های آسیای میانه به این باور اند٬ امریکا وغرب به دنبال ایجاد بی‌ثباتی درآسیای مرکزی است و افغانستان همچنان به عنوان بحرانی‌ ترین نقطه در نزدیکی مرزهای این منطقه قرار دارد. آمریکا با حمایت و تامین مالی هراس افگنان در پی انتقال آنان از غرب آسیا به افغانستان است و تلاش می کند با بی ثبات کردن آسیای میانه٬ روسیه را زیر فشار آورد.

این اولین بار نیست که روسیه و متحدین آن در سازمان امنیت جمعی که متشکل از جمهوریت های شوروی سابق اند از برنامۀ امریکا برای انتقال داعش به افغانستان و بعد هم آسیای میانه سخن گفته اند٬ روسیه باور دارد که داعش پروژۀ مشترک امریکا و شمار دیگری از کشور ها است که هدف آن دور زدن روسیه از کنار کشور های آسیای میانه وسوریه و عراق است.

امریکا حمایت از داعش را رد کرده است و تاکید دارد که با این گروه٬ همچو یک گروه هراس افگن برخورد می کند و آن را مهار کرده است٬ امریکا به نوبه خود روسیه را متهم به حمایت از طالبان در افغانستان و گروه های تند رو در عراق کرده است که بر منافع امریکا حمله می کنند.  صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا