جامعه

گذرگاه تورخم به گونه بیست وچهارساعت به روی ترافیک گشوده می شود

شهرجلال آباد ۱۸ سرطان باختر
پاکستان اعلام کرد که پس ازاین گذرگاه تورخم با افغانستان را به گونه بیست و چهارساعت به روی کاروان های تجاری ومسافران می گشاید.
این گذرگاه که یکی از راه های رفت  وآمد مسافران وانتقال کالا های تجاری میان دو کشور است ، تا کنون دریک شبانه روز تنها دوازده ساعت به روی ترافیک بازمی باشد.
وزارت خارجه پاکستان با پخش خبرنامه یی گفته است که برای بازگذاشتن شبانه روزی گذرگاه تورخم به روی ترافیک با مقامات افغانستان به توافق رسیده است.
درخبرنامه گفته شده که این اقدام برای سهولت به تجار و انتقال کاروان های تجاری و نیز مسافران صورت خواهد گرفت.
قرار است تا بیست ویک روز دیگر یعنی سراز روز نخست ماه آگست گذرگاه تورخم برای نخستین بار به گونه شبانه روزی به روی کاروان های تجاری و مسافران بازشود.
عطاالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار می گوید که گفت وگو های دیپلماتیک برای باز گذاشتن شبانه روزی گذرگاه تورخم نهایی شده است و به زودی اجرایی می شود.
افغانستان یک کشور محاط به خشکه است وبخشی از داد وستد تجاری خود را از پاکستان ویا ازطریق پاکستان انجام می دهد.
همچنان روزانه صدها شهروند افغانستان برای تداوی به شفاخانه ها در پاکستان می روند.
تورخم یکی از گذرگاه های پررفت و آمد میان افغانستان و پاکستان است.
اما کش و گیر های سیاسی، امنیتی گه گاهی باعث می شود تا این گذرگاه به روی مسافران وکاروان های تجاری بسته شود.
افغانستان درسال های پسین درواکنش به نقش پاکستان در نا آرامی ها در کشور ونیز کارشکنی غیرقانونی این کشور در روند انتقال کاروان های تجاری و مسافران به آن کشور، میزان داد وستد تجاری اش با پاکستان را به میزان بی سابقه یی کاهش داد. این امر باعث شد تا اقتصاد پاکستان که بخش اعظمی از آن از فروش کالا های تجاری این کشور به افغانستان شکل می گرفت آسیب ببیند.
کارشناسان می گویند اقدام پاکستان برای بازگذاشتن شبانه روزی گذرگاه تورخم و وعده برای ایجاد سهوت به رفت و آمد مسافران وکاروان های تجاری به گونه بسته تشویقی به افغانستان است تا داد وستد تجاری اش را با پاکستان دوباره اوج دهد.ختم/ابوی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا