فرهنگ

وزارت اطلاعات و فرهنگ از یکصد و یکمین سالگرد استقلال کشور با برگزاری سمینار علمی، نمایشگاه کتاب و صنایع دستی و اجرای برنامه های هنری به گونۀ با شکوهی گرامی داشت به عمل آورد

کابل / ۲۷ اسد / باختر

با سخنرانی محمد طاهر زهیر سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ امروز سمینارعلمی یی، به مناسبت یکصد ویکمین سالگرد استرداد استقلال افغانستان ( نکوداشت از کارنامۀ فرهنگی شاه امان الله خان غازی )، برگزار شد .

به گزارش خبرنگارآژنس باختر؛ این سمینار به اهتمام وزارت اطلاعات وفرهنگ و همکاری اکادمی علوم و پوهنتون کابل ، به حضورداشت شماری از مسوولان حکومتی ، معینان و رییسان وزارت اطلاعات وفرهنگ و شخصیت های علمی وفرهنگی، در قصر چهلستون کابل برگزار شد .

درآغاز سمینار محمد طاهر زهیر سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ  یکصدو یکمین سالگرد استقلال کشور را به  اشترا ک کنندگان سمینار و تمام مردم افغانستان مبارک بادگفت.

سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ در بیانیۀ افتتاحیۀ سمینار گفت که یک صد ویک سال قبل در۱۲۹۸، استقلال کشور حاصل شد و شاه امان الله خان برنامه هایش را به خاطرتوسعۀ اقتصادی، اجتماعی و به ویژه فرهنگی آغازکرد و برنامه هایش بیشتر ماهیت فرهنگی داشت.

وی افزود که اقدام شاه امان الله خان درامور فرهنگی ابعاد بسیار گسترده یی داشت؛ اما در درازای  یک صد ویک سال گذشته ، این گستردگی چهرۀ فرهنگی وی کمتر مورد توجه قرارگرفته است.

محمد طاهر زهیر خاطرنشان کرد که امسال وزارت اطلاعات وفرهنگ فراخوانی داد و خواست که دریکصد ویکمین سالگرد استقلال افغانستان ، کارنامه های فرهنگی شاه امان الله خان باز خوانی  شود.

سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ از پدیده های فرهنگی  چون رادیو ، سینما، کتابخانه ، گسترش و رونق نشرات ، نشریه های چاپی و نشر کتاب یاد کرد و گفت: این همه آیا ما را متوجه نمی کند که یک صد ویک  سال قبل از امروز دربسیاری از مسایل، به ویژه مسایل فرهنگی درسطع منطقه و کشور های همسایه پیشتاز و پیش قدم بودیم

وی افزود که ۸۰ سال قبل آژانس خبری باخترتاسیس شد که در نوع خود در میان کشورهای  همسایه و منطقه مانند و نظیر نداشت.  

سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ تاکید کرد: مجموعۀ  مقاله های این سمینار را چاپ می کنیم و برنامه های دیگری نیزروی دست داریم که بیشتر آگاهی بخش خواهد بود و ما را متوجه ارزش های ملی فرهنگی ما خواهد کرد.

بعد پیام محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان راپوهاند دوکتور لعل پاچا آزمون مشاور ارشد رییس جمهوری،  خواند که درآن آمده است : جای مسرت است که وزارت اطلاعات وفرهنگ به مناسبت یکصد و یکمین سالگرد استقلال کشور ، دررابطه به کارنامه های فرهنگی دورۀ شاه امان الله غازی سمینارعلمی برگزارکرده است .

درپیام رییس جمهوری گفته شده است که دردوران شاه امان الله خان ، نه تنها کشور آزادی خود را به دست آورد، بلکه توجه به پیشرفت درعرصه های مختلف نیز صورت گرفت .

 شاه امان الله خان غازی و یارانش این را می دانستند که به خاطر حفاظت از استقلال و به منظوراستفادۀ واقعی از نعمت استقلال، نیاز است که کشور دربخش های اقتصادی ، سیاسی،  اجتماعی و فرهنگی پیشرفت کند.

همچنان درپیام گفته شد که به اساس همین مفکوره  دردورۀ شاه امان الله غازی رشد فرهنگی سرعت پیدا کرد ، فعالیت های مطبوعاتی گسترش یافت ، درهرگوشۀ کشور به ایجاد مکتب ها اقدام صورت گرفت ، شماری از محصلان به خاطر تحصیلات عالی به خارج فرستاده شدند و نهضت زنان به فعالیت آغاز کرد .

شاه امان الله غازی و یارانش درراه کسب استقلال ، درمدت کارشان درجامعۀ افغانی برای یک انقلاب بزرگ فرهنگی راه هموار کردند و موفقیت های امروزی فرهنگی ادامۀ تلاش های آن دوره است .

به همین ترتیب  سرمحقق غلام نبی صلاحی عضو علمی اکادمی علوم ، پیام آن نهاد را ، زلمی هوتک استاد پوهنتون کابل ، پیام پوهتنون کابل را و بیت الرحمان رود وال،  پیام پوهنتون تعلیم و تربیۀ شهید استاد ربانی را که عنوانی این سمینارارسال شده بود، خواندند.

همچنان زهره یوسف به نمایندگی از دفتر بانوی اول کشور یکصد و یکمین سالگرد استقلال کشور را به همۀ مردم افغانستان مبارک گفت و دررابطه به نقش زنان در بخش های مختلف به ویژه بخش فرهنگی دردوران امان الله خان ، معلومات داد .

بعد  مجلس علمی سمینار پس از انتخاب معاون سرمحقق استاد حبیب الله رفیع  به حیث رییس، علی امیری به حیث معاون و رنگینه اسدی به حیث منشی ، به کار علمی آغاز کرد .

دراین مجلس استاد حبیب الله رفیع ، سید حسین اشراق ، ساهره شریف ، زلمی هوتک ، پوهاند محمد رسول باوری، مصطفی شفیق ، دکتور محمد شریف ځدران ، آمنه امید ، سرمحقق سید محی الدین هاشمی و محقق داود ناظم ، به ترتیب مقاله های پژوهشی و تحقیقی شان را که دررابطه به کارنامه ها، به ویژه کارنامه های فرهنگی  و ابعاد مختلف دورۀ شاه امان الله غازی نوشته بود ، خواندند.

دراخیر سمینار داکترطارق رشاد مشاور وزارت اطلاعات وفرهنگ قطعنامۀ ۸ فقره یی سمینار را خواند .

درقسمتی از قطعنامه با تشکر از توجۀ وزارت اطلاعات وفرهنگ به خاطر برگزاری سمینار و چاپ مجموعۀ مقاله های  سمینار، تاکید شده است که دستاور های فرهنگی دورۀ امانی به تحقیقات بیشتر نیاز دارد و اشتراک کنندگان سمینارخواهان توجه بیشتر نهاد های دولتی و مراکز اکادمیک دراین زمینه  شده اند. همچنان به خاطر معرفی و بازسازی آبدات تاریخی دورۀ امانی توجه جدی صورت بگیرد.

در پایان ، محمد طاهر زهیر سرپرست ونامزد وزیر وزارت اطلاعات و فرهنگ  کارسمینار  را ارزیابی کرد و از قطعنامۀ سمینار حمایت وزارت اطلاعات و فرهنگ را  اعلام کرد و از اشتراک فعال  دانشمندان و استادان در کار سمینار ابراز امتنان کرد.

به همین ترتیب محمد طاهرزهیر، نمایشگاه کتاب و صنایع دستی وزارت اطلاعات وفرهنگ را به مناسب یکصدو یکمین سالگرد استقلال کشور در باغ تاریخی چهلستون افتتاح کرد .

ممثلان تیاتر ملی به مناسبت یک صد ویکمین سالگرد استقلال کشور نمایشی زیرنام  ( یک صدویک سال قبل )  اجرا کردند و ریاست موسیقی  نیز برنامۀ موسیقی برگزارکرد.

احمدضیا احمدی

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا