اخبارسیاستتبصره و مرور بر مطبوعات

همزمان با افزایش قیمت تیل در کشور؛ امارت اسلامی به استفاده جویان هشدار داد

کابل، ۱۴ سرطان، باختر
با افزایش قیمت تیل در کشور دفتر معاونیت اقتصادی ریاست الوزرا به استفاده ‌جویان هشدار داده است.
مبصر آژانس باختر مینگارد؛ در روز ها و ماه های اخیر قیمت تیل و بعضی از اقلام دیگر مصرفی در کشور به گونه یی سرسام آوری بالا رفته است تا جائیکه زندگی بر مردم را دشوار کرده است٬ زیرا هر فروشنده و هر کسبه کاری٬ دشواری ها در کار شان را با بلند رفتن قیمت تیل در کشور ارتباط میدهند.
در این جای شک نیست که چرخه اقتصاد در هر کشوری با مواد سوختی ارتباط دارد و بلند رفتن قیمت این مواد٬ تاثیر مستقیم بر بلند رفتن قیمت سایر کالا ها دارد.
با وجود آن که شماری از کارشناسان امور اقتصادی، بلند رفتن نرخ مواد سوختی را یک معضل جهانی میدانند مگر این گفته ها در مورد افغانستان چندان صدق نمیکند٬ زیرا افغانستان منابع زیادی برای تورید مواد سوختی دارد٬ بخصوص بعد از آغاز جنگ اوکراین و تحریم روسیه از سوی شماری از کشور های اروپایی٬ روسیه آسیا را بزرگترین بازار فروش تیل خود یافته است.
اگر افغانستان را مدنظر گیریم٬ این کشور امکانات وافر برای تورید تیل دارد٬ ایران٬ روسیه٬ ترکمنستان منابع خوبی تورید تیل برای این کشور اند مگر برخلاف انتظار٬ قیمت این ماده سوختی در افغانستان سیر صعودی دارد٬ این نشان میدهد که دستان پنهانی در قیمت گذاری تیل و شماری دیگری از اقلام مصرفی و اسعار نقش داشته اند.
در گدشته ها٬ دستان مافیایی در بروز چنین مشکلات دخیل بوده اند و حکومت های پشین در کشور بیشتر از این گونه ناهنجاری ها دچار مشکل بوده اند٬ مگر به دلیل این که خود ملوث بودند و حتی شماری ازمامورین بلند پایه شان در این گونه زشتی ها نقش داشتند٬ مشکل روز افزون قیمت ها نادیده گرفته میشد و تورید تیل بخش کلیدی اقتصاد سیاه در افغانستان را تشکیل میداد
مگر حالا وضعیت تغییر کرده است٬ برای امارت اسلامی دیگر دخیل بودن مافیا و گروه های استفاده جو در تعین نرخ مواد اولیه زندگی قابل تحمل نیست٬همزمان با بلند رفتن نرخ تیل و مواد سوختی در کشور، معاونت اقتصادی رئیس‌الوزرا از دست داشتن برخی حلقات در افزایش نرخ تیل و مواد سوخت خبر داده است .
این دفتر در اعلامیه یی که امروز نشر شد گفته ‌است که گزارش‌هایی مبنی بر دست ‌داشتن برخی از حلقات در افزایش قیمت نفت دریافت کرده‌است وهشدار داده است« در صورت ثابت‌شدن این وضعیت با عاملان آن برخورد جدی صورت می‌گیرد.»
معاونت اقتصادی رئیس الوزرا گفته‌است برای پایین نگه‌داشتن قیمت‌ها و یافتن افراد استفاده‌جو از هر راه ممکن استفاده خواهد کرد.
با آن که امارت اسلامی معتقد به حفظ راهکار بازار آزاد در کشور است مگر بی بند و باری و استفاده جویی ها را اجازه نمی دهد و اعلامیه اخیر معاونت اقتصادی رئیس الوزرا دلالت بر این دارد که فعالیت های غیر قانونی و گروه های استفاده جو تحمل نمی شوند.
در این جای شک نیست٬ آنانی که در تورید تیل و اقلام دیگر مصرفی در کشور دخیل اند فعالیت شان را قانونی و معیاری ادامه میدهند و مطابق به قوانین کشور و با در نظر داشت مشکلات اقتصادی مردم تلاش دارند که فعالیت قانونمند داشته باشند٬ مگر با آنهم لازمی است که متوجه گروهک استفاده جو و مافیایی باشند و در شناسایی آنان با امارت اسلامی همکاری کنند٬ حضور چنین گروهک ها٬ فضای کاری آنان را مکدر میکند و زشتی ها را در کار و بار شان به میان میآورد. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا