اخبارگزارش ها

همکاری های منطقه یی؛ عاملی برای ثبات درمنطقه

کابل / ۱۶  عقرب / باختر

برای اعادۀ ثبات در منطقه٬ نیاز است که راهکار فعالی برای همکاری های منطقه یی در پیش  گرفت٬ بی اعتمادی٬ شک و گمان را تنها با گفت وگو های سازنده می توان برطرف کرد.

گزارشگر آژانس باختر می نگارد: ذبیح الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی افغانستان می گوید که امارت اسلامی در جستجوی روابط نیک با همه کشورهای همسایه به است.

به باورذبیح‌الله مجاهد٬ داشتن روابط خوب تاثیر مستقیم بر امنیت منطقه دارد و آنان می‌خواهند که با تمام همسایه‌های خود در عرصۀ تجارت، ترانزیت و دیگر بخش‌ها روابط نیک داشته باشند.

این گفته ها در حالی بیان می شود که امارت اسلامی همواره تلاش کرده است که تعامل نیک و سازنده با کشور های همسایه٬ منطقه فرا تر از آن داشته باشند مگر با تاسف شمار معینی از کشورها و حلقه ها در بیرون از افغانستان تلاش کردند که واقعیت ها در افغانستان را به گونه یی دیگر بیان کنند٬ مشکلات در افغانستان را بزرگ نمایی کردند٬ وبه گونۀ تفیهم کردند که منبعد افغانستان عامل ناامنی ها در منطقه خواهد بود٬ تمامی این حرکات بخشی از تلاش هایی است که هدف آن تضعیف امارت اسلامی است.

با آن که٬ کشور های همسایه افغانستان درک کرده اند که این کشور عاملی برای بی ثباتی منطقه نیست مگر هنوز هم بی اعتمادی در روابط منطقه یی وجود داد  .

اما موقف امارت اسلامی این است که با تمام کشورهای همسایه روابط خوب داشته باشد.

 ذبیح الله مجاهد می گوید: « موقف امارت اسلامی این است که با تمام کشورهای همسایه روابط خوب داشته باشد، می‌خواهد که با همه همکار باشد چه در بخش اقتصادی، داد و ستد تجارتی، چه در بخش ترانزیت و رفت و برگشت باشد که این بر امنیت منطقه تاثیر مستقیم دارد به خصوص با تاجیکستان می‌خواهد روابط خوب داشته باشد به شمول بخش تجارت و دیگر بخش‌هایی که آن کشور نگران آن است»

این در حالی است که امام علی  رحمان رییس جمهوری تاجکستان چند بار از موجودیت تهدیدهای احتمالی به ویژه در امتداد مرزآن کشور با افغانستان ابراز نگرانی کرده است٬اما مقام های امارت اسلامی اطمینان می‌دهند که هیچ‌گونه خطری از خاک افغانستان متوجه کشور های همسایه منجمله تاجکستان نیست.

آنچه برای امارت اسلامی افغانستان مطرح بحث است  تعامل سازنده با کشور های منطقه است تا فضای اعتماد بارور شود و زمینه برای همکاری های منطقه یی فراهم شود٬ همکاری های منطقه یی به نوبه خود عاملی برای رشد اقتصادی خواهد بود .

در حالی که امروز کشور های منطقۀ  از رقابت های قدرت های بزرگ متضرر اند٬ رقابت هایی که می تواند فرصت ها را نابودکند٬ بی اعتمادی٬ شک و گمان را در میان کشور های منطقه ببار آورد.

کشور های منطقه و فراتر از آن باید درک کنند که آٖنان در کنار هم  و در یک جغرافیای معین زندگی می کنند و برای حفظ ثبات میان خود باید اجماع داشته باشند٬ در حالی که قدرت های بزرگ برای توجیه حضور شان در منطقه در پی بهانه و ایجاد بستر اند و به نام های گونه گون برای حضور شان در منطقه خط و نشان می کشند و با حرف های خود ساخته چون مبـارزه بـاتروريزم، جغرافياي جديدي برای حـضور خـود تعريـف می کنند تا کشور های معینی  را در حوزه نفود شان در آورند.

این نمایانگر آن است که دسایس زیادی در برابر کشور های منطقه وجود دارد٬ در حالی که این کشور ها تنها با درک مواضع یک دیگر٬ تحمل و دیالوگ٬ همکاری و همگرايي و نزدیکی برای رسیدن به یک نقطه واحد که می تواند منافع همگانی را در منطقه تعریف کند٬ می توانند در برابر خود خواهی دیگران مقاومت کنند

همگرايي منطقه یی میان كشورها است که می تواند دولت ها را در گـسترش همكـاري هـاي سياسي، امنيتي، اقتصادي و اجتماعي موفق سازد. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا