تبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل /17اسد / باختر
جرگه ها درسیرتاریخ بازتاب دهندۀ اراده ملی و مشارکت مردمی درحل قضایای بزرگ ملی بوده است .
مفسر آژانس باختر می نگارد ، جرگه ها برای حل اختلافات درکشور نقش اساسی داشته است اگر به تاریخ افغانستان توجه شود جرگه های بسیاری در برهه های مختلف درافغانستان برگزار شده است . به همین دلیل افغانستان را سر زمین جرگه خوانده اند.
ازسال 1382به این طرف تاکنون درافغانستان چندین جرگه بزرگ برگزارشده است و امروز نمایندگان مردم افغانستان درکابل گردهم آمده اند تا با برگزاری جرگه دیگر درمورد رهایی زندانیان طالب و روند مذاکرات صلح به طالبان به نظام موجود مشوره دهند .
به هرصورت همین جرگه ها درطول تاریخ دررفع اختلافات ملی برجسته بوده است با درنظر داشت همین ویژگی های جرگه است که درقانون اساسی افغانستان لویه جرگه به عنوان عالی ترین مظهر اراده مردم تعریف شده است.
ممکن شماری به این پندارباشند که جرگه ها درجوامع عصری کار آرایی خود را ندارد اما زمانیکه دروثیقه ملی کشور جرگه ها مظهر ارادۀ مردم تعریف می شود جایگاه و نقش جرگه را درافغانستان می توان مشخص کرد.
به عبارت دیگر زمانی که مردم از گوشه گوشه افغانستان نمایندگان شان را برای بحث روی مسایل پیچیده سیاسی ، نظامی و  اجتماعی به مرکز می فرستند و آنان دراتکا به خرد جمعی ومصالح ملی برای بیرون رفت از مشکلات موجود مشورت می دهند دراصل نقش مردم را درحل مسایل ملی و منطقه یی به نمایش می گذارد .
مشارکت مردم درحل مسایل مورد منازعه از مشخصه نظام مردم سالاراست و می توان جرگه را بهترین نمادی مردم سالاری تعریف کرد. ختم/ تحلیل سیاسی …ک…م

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا