اخبارگزارش ها

وزارت خارجۀ افغانستان در برابرگفته های نمایندۀ ویژه روسیه واکنش نشان داد

کابل/  اول  اسد/باختر

ضمیر کابلوف نمایندۀ ویژۀ رییس جمهوری روسیه گفته است که جنگ 20 ساله رهبران گروه طالبان را به ستوه آورده است٬ وزارت خارجه افغانستان در واکنش به این گفته ها از کابلوف خواسته است اگر در این مورد اطلاعات و معلومات مستند دارد با دولت افغانستان شریک کند.

گزارشگر آژانس باختر می نگارد؛  ضمیر کابلوف نمایندۀ ویژۀ رییس جمهوری روسیه برای افغانستان  در یک نشست آنلاین که در آن حامد کرزی، رییس‌جمهوری پیشین کشور نیز حضور داشت گفته است، حمله‌های گروه طالبان بر نیروهای دولتی افغانستان شدت یافته‌اند، اما این گروه برای دریافت راه حل سیاسی٬آمادگی دارد٬ممکن است طالبان شهرها را نیز بگیرند، اما به‌گفتۀ او طالبان ظرفیت نگهداری شهرها را ندارند.

کابلوف بیان کرده است: فکر می‌کنم که جنگ بیست سال گذشته رهبران طالبان را به ستوه آورده‌است؛ از همین‌رو درک کرده‌اند که اکنون باید به دنبال یک راه حل سیاسی باشند.

گفته این دیپلمات روسی بیشتر جنبۀ تشویقی به آدرس طالبان داشته است او گفته است طالبان اکنون نمی‌توانند مرکزهای ولایت‌ها را بگیرند، اما شاید در آینده بتوانند کابل و مرکزهای ولایت‌ها را بگیرند، اما برای نگهداری این شهرها ظرفیت ندارند.

این گفته های کابلوف که می گوید؛ جنگ بیست سال گذشته رهبران طالبان را به ستوه آورده‌است؛ از همین رو درک کرده‌اند که اکنون باید به دنبال یک راه حل سیاسی باشند٬ عکس گفته های مقام های افغان را بازگو می کند که می گویند طالبان اراده یی برای صلح ندارند و  در میز مذاکره ئفت کشی می کنند در عوض خشونت رابیشتر کرده اند.

وزارت امور خارجۀ کشور به گفته های  تازۀ ضمیر کابلوف نمایندهٔ ویژهٔ رییس جمهوری روسیه برای افغانستان ‌ واکنش نشان داده است.

وزارت امور خارجۀ کشور در اعلامیه‌ یی گفته است،‌ ما صحبت‌های اخیر ضمیر کابلوف نمایندهٔ ویژهٔ رییس جمهوری فدراتیف روسیه برای افغانستان را در شماری رسانه‌ها پیرامون آمادگی طالبان برای دستیابی به راه حل سیاسی و “احتمال استیلای بالقوهٔ طالبان بر قدرت” بررسی کردیم.

طالبان از زمان امضای موافقتنامهٔ دوحه، تعهدات‌شان را در قبال کاهش خشونت‌ها، قطع روابط با گروه‌های تروریستی و انجام مذاکرات جدی روی آتش‌بس و رسیدن به توافق سیاسی پیهم نقض کرده اند و این نشان دهندهٔ‌ این واقعیت است که طالبان برخلاف اظهارات‌شان، در عمل، آمادهٔ حل سیاسی بحران افغانستان نیستند.

دراعلامیه به شماری مسایل از جمله عملی کردن تمام تعهدات دولت افغانستان اشاره شده است و این کخ دولت افغانستان اضافه از شش هزار زندانی طالبان را رها کردند و عدول های زیادی در میز مذاکره داشته است بر کاهش خشونت و انفاذ آتش بس تاکید کرده است؛ اما با وجود این تلاش‌ها، تا هنوز نشانه‌یی از تعهد طالبان برای قطع خشونت‌ها، اجتناب از راه حل نظامی، و رسیدن به توافق سیاسی دیده نمی‌شود.

وزارت امور خارجه گفته اگر آقای کابلوف است که به اطلاعات و دریافت‌های قابل اعتماد و مشخصی دسترسی دارد که ارادهٔ واقعی طالبان را برای حل مسالمت‌آمیز جنگ به نمایش گذارد، با ما در میان گذارد تا مطابق به آن به پیشرفت‌های بیشتری در روند صلح نایل آییم.

وزارت خارجه گفته است که از دید ما، مطرح‌کردن امکان دستیابی نظامی طالبان به قدرت سیاسی در مغایرت با اعلامیهٔ نشست “ترویکای گسترده” مسکو و قطع‌نامهٔ 2513 شورای امنیت سازمان ملل و مخالفت جامعهٔ جهانی با برگشت امارت طالبانی، قرار دارد.

وزارت امور خارجۀ کشور گفته است که ما از تلاش‌های صلح روسیه در چارچوب فارمت مسکو، ترویکای گسترده و شورای امنیت سازمان ملل متحد قدردانی می‌ کنیم. ما انتظار داریم تا شرکای بین‌المللی‌مان طالبان را در قبال تعهدات‌شان مسوول قرار بدهند و فشارهای لازم را بر آنان وارد کنند که مطابق به خواست جامعهٔ‌ جهانی، به‌ویژه کشورهای عضو ترویکای توسعه‌یافته و حامیان قطع‌نامهٔ 2513 شورای امنیت سازمان ملل، این گروه دست از خونریزی بردارند و به راه حل سیاسی از طریق مذاکرات واقعی و معنادار تن دهند. صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا