اخبارصحت

وزارت صحت عامه: کار زار  فرعی واکسین پولیو در 28 ولایت راه اندازی شد

کابل، 3 اسد، باختر

وزارت صحت عامه می گوید: کار زار فرعی واکسن پولیو امروز در بیست هشت ولایت آغاز شده است.

دفتر مطبوعاتی وزارت صحت عامه امارت اسلامی امروز با نشر خبر نامه یی گفته است؛ وزارت صحت عامه در همکاری با نهادی های ذیربط بین المللی کار زار فرعی واکسین پولیو را در 28 ولایت راه اندازی کرد  و برای چهار روز ادامه مدارد و هدف آن واکسین نمودن 6.7 میلیون طفل زیر سن پنج در مقابل ویروس پولیو میباشد.

در خبر نامه آمده است این کمپاین در مجموع 248 ولسوالی را در ولایات جنوبی، جنوب شرقی، شرقی، شمالی، غربی و مرکزی کشور تحت پوشش قرار میدهد که خطر انتشار ویروس پولیو در آنها بیشتر است و شامل آن عده ولایات ولسوالی های سرد سیر میگردد که در فصل زمستان به نسبت سردی هوا در آن کمپاین تطبیق نگردیده بود.   

 در خبر نامه یاد آور شده است  پیش از این شش دور کمپاین سرتاسری در سال روان میلادی در افغانستان تطبیق گردیده است که پیامد خوبی را در کنترول گردش ویروس پولیو داشته است و اکنون افغانستان نسبت به هر زمانی دیگر به محو مرض پولیو نزدیکتر گردیده است و از آغاز سال روان میلادی تا اکنون یک واقعه مثبت پولیو از ولایت پکتیکا گزارش شده که ریشه ژینیتکی آن به واقعات مثبت پولیو در کویته پاکستان ارتباط داشته است.

 در این خبر نامه داکتر قلندر عباد سرپرست وزارت صحت عامه افغانستان از تلاش کارکنان واکسین پولیو که در این هوای گرم تابستانی، کمپاین واکسین پولیو را به خاطر جلوگیری اطفال از مصاب شدن به مرض پولیو تطبیق می نمایند، قدردانی نموده گفت که مردم به خصوص پدران و مادران باید سلامتی آینده فرزندان شان و زحمات تیم های واکسین را در نظر گرفته و تمام اطفال زیر سن پنج سال شان را غرض واکسین نمودن نزد واکسیناتوران حاضر کنند.

پولیو یک مرض ویروسی است که تداوی ندارد و تنها توسط واکسین قابل پیشگیری و وقایه است. اطفالی که به این مرض مصاب گردد سبب فلج دایمی و یا هم مرگ آنان می گردد.

وزارت صحت عامه از تمام مسئولین محلی، بزرگان قومی، متنفذین، علمای کرام و والدین میخواهد که در تطبیق موفقانه این کمپاین، تیم های واکسین پولیو  را همکاری نمایند تا این مرض برای همیشه ذریعه تطبیق واکسین از افغانستان محو گردد.

افغانستان و پاکستان هنوز هم در سطح جهان تنها دو کشوری اند که از ویروس وحشی پولیو عاری نگردیده است و این دو کشور نیازمند تلاش های بیشتر در جهت ریشه کنی این مرض را دارند.

بهزاد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا