اخباراقتصاد

وزارت صنعت و تجارت در نشستی از “هفتۀ صنعت” در کشور تجلیل کرد

کابل ، 15 جوزا، باختر
وزارت صنعت و تجارت و اتحادیۀ تاجران و سرمایه‌گذاران افغانستان، امروز به منظور گشایش یازدهمین نمایشگاه عمومی بین المللی تحت نام ” بهار نو” و تجلیل از “هفتۀ صنعت” در کشور، نشستی را در کابل برگزار کردند.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر؛ در این نشست که در تالار لویه جرگه برگزار شده بود، ملا عبدالغنی برادر معاون اقتصادی ریاست الوزرا، شماری از اعضای کابینه و مسئولان امارت اسلامی افغانستان و دیپلوماتان اشتراک داشتند.
در این نشست ملا عبدالغنی برادر معاون اقتصادی ریاست الوزرا، به خاطر بهبود و توسعۀ اقتصادی در کشور، بر برگزاری هرچه بیشتر نمایشگاه‌ها تاکید کرد.
وی اطمینان داد که در حال حاضر امینت سراسری در کشور تامین است و از تاجران و سرمایه‌گذاران خواست که در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنند و امارت اسلامی افغانستان از جان و مال آنان محافظت و از فعالیت‌های شان حمایت می‌کند.
سپس، نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت، ضمن قدردانی از کارکردها و فعالیت‌های سکتور خصوصی به ویژه تاجران و سرمایه‌گذاران از بهر سرمایه‌گذاری در کشور، همکاری و حمایت همه جانبه این وزارت را از آنان اعلام کرد.
عزیزی در رابطه به برنامه‌های این وزارت معلومات داد و بر ارزش استقلال اقتصادی صحبت کرد.
از سوی دیگر؛ قاری دین محمد حنیف سرپرست وزارت اقتصاد، بر عوامل فساد و اضرار آن در اداره و نیز ارزش صنعت در رشد و توسعۀ اقتصادی در کشور صحبت کرد.

وی بر کیفیت در تولیدات داخلی تاکید کرد و از همه صنعت‌کاران کشور خواست که کیفیت را در تولیدات شان به گونۀ جدی در نظر بگیرند، زیرا کیفیت می‌تواند اعتماد مردم را به تولیدات داخلی بیشتر سازد.
در همین‌حال، الحاج خلیل الرحمن حقانی سرپرست وزارت مهاجرین و عودت کنندگان در صحبت‌های خود، افغانان را به وحدت همبستگی فرا خواند و از همه تاجران و سرمایه‌گذاران خواست که دست به دست هم داده و در آبادی و ترقی کشور سهیم شوند.
از سویی هم، محمد حسن شیزائی مستشار اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل، در صحبت‌های خود افغانستان را نزدیکترین دوست و همسایه ایران و مردم آن‌را پر تلاش ترین انسان‌های روی زمین دانست و از همکاری‌های کشورش در عرصه‌های مختلف در افغانستان اطمینان داد.
وی گفت: ایران خواهان یک افغانستان خودکفا و مترقی است و برای پیشرفت این کشور برای تطبیق برنامه‌های خود اراده داریم.
همین‌گونه، محمد عاطف داعی، به نمایندگی از اتحادیۀ تاجران و سرمایه‌گذاران افغانستان در مورد فعالیت‌های اتحادیه معلومات داد و گفت که این نهاد جهت تقویت و حمایت از سکتور خصوصی و رشد اقتصاد ملی از 15 سال بدینسو فعالیت می‌کند و تا کنون کارهای چشمگیری را انجام داده است.
داعی از حمایت امارت اسلامی افغانستان به خصوص وزارت صنعت و تجارت قدردانی کرد و از دوام همکاری اتحادیه با امارت اسلامی اطمینان داد.
هم‌چنان، سخی احمد پیمان معاون اتاق تجارت و صنایع نیز در مورد همکاری و هماهنگی میان حکومت و سکتور خصوصی صحبت کرد و گفت که در نتیجۀ سعی و تلاش پیهم حکومت و سکتور خصوصی امروز بیش از 5 هزار فابریکه صنعتی در افغانستان فعالیت دارد و در 67 سکتور برای بیش از 400 هزار تن زمینه کار به گونۀ مستقیم و برای حدود یک میلیون تن دیگر به گونۀ غیر مستقیم زمینه کار فراهم شده است.
در پایان این نشست مقامات و مسئولان امارت اسلای افغانستان، یازدهمین نمایشگاه عمومی بین المللی “بهار نو” را افتتاح و از بخش‌های مختلف آن دیدن کردند.
گفتنی است که در این نمایشگاه بیش از 150 غرفه برای طبقۀ ذکور و بیش از 150 غرفه دیگر برای طبقۀ اناث در صالون‌های جداگانه آماده شده است که در آن صنایع دستی، مواد خوراکی و غیر خوراکی، ادویه، انواع نوشابه و قالین، مواد شوینده و وسایل الکترونیکی به نمایش گذاشته شده است و برای سه روز به روی بازدید کنندگان باز است.
وهاج

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا