اخباراقتصاد

وزارت مالیه: تاخیر در تصویب بودجه، به رشد اقتصاد کشور ضربه می زند

کابل/28 دلو/باختر

آمر نشرات وزارت مالیه می گوید: عدم تصویب بودجه، با گذشت هر روز تاثیر منفی یی بر گردآوری عواید کشور دارد.

وی گفت که این تاخیر در گرد آوری عواید ملی، تطبیق پروژه های انکشافی در زمان معین آن، کاریابی، کاهش فقر، عدم تطبیق تعهد ها با دونران؛ که کاهش کمک های آنان را به دنبال دارد، تاثیر منفی خواهد گذاشت.

فردین معرفتی آمر نشرات وزارت مالیه که در این مورد با خبرنگار آژانس باختر صحبت می کرد گفت: هر روز تاخیر در تصویب بودجه، می‌تواند به عواید ملی صدمه زند و سطح فقر و بیکاری را گسترش دهد. اگر بودجه تصویب نشود، نمی‌توانیم به عوایدی که تعیین کرده‌ایم برسیم.

معرفتی اظهار داشت: رشد اقتصادی ضربه می‌بیند. تطبیق بعضی از تعهد هایی که با جامعۀ جهانی داریم، به تاخیر می‌افتد و در سال‌های آینده کمک‌های جهانی را با چالش مواجه می‌کند»، تا این لحظه تاثیرهای منفی زیادی گذاشته است از جمله، از شروع سال مالی تا اکنون ما دو ماه از پلانگذاری خویش برای تطبیق پروژه های انکشافی به تاخیر مواجه شده ایم. همچنان دوماه تاخیر مصرف بودجۀ انکشافی را نیز با تاخیر مواجه خواهد کرد.

معرفتی افزود: وزارت مالیه اکثریت نظریات، پیشنهاد ها و ملاحظه های نمایندگان مردم در ولسی جرگه را در مسودۀ سوم بودجۀ ملی بادرنظرداشت محدودیت مالی و امکانات موجود مد نظر گرفته است. همه روزه تیم فنی وزارت مالیه با کمیسیون امور مالی و بودجه یی ولسی جرگه بر موارد اختلافی 19 گانه از نزدیک گفت وگو دارد، امروز نیز رییس عمومی بودجۀ وزارت مالیه در راس تیم فنی با نمایندگان مردم در ولسی جرگه در حال گفت وگو و رایزنی اند که بتوانند در رابطه به موضوعات اختلافی به تفاهم برسند، البته روی برخی موضوعات به تفاهم رسیده اند و امید می رود که تا آخر هفتۀ جاری با ولسی جرگه به تفاهم مشترک برسند که طرح بودجۀ ملی به رای گیری عمومی گذاشته شود و به تصویب برسد.

زیرا اکنون 2 ماه از سال مالی گذشته است و هر گونه تاخیر بیشتر در تصویب بودجه، باعث می شود که حکومت افغانستان از پلان گذاری خود به خاطر تطبیق پروژه های انکشافی عقب بماند،پروژه های انکشافی به صورت درست تطبیق نشود، در مصارف عملیاتی، حکومت با مشکلات مواجه شود و تعهد ها با تمویل کنند گان به صورت درست تطبیق نشود. نازیلا عزیزی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا