اخبارجامعهصحت

وضعیت بد صحی زخمی شده گان در پکتیکا و خوست و کمبود امکانات در شفاخانه ها

کابل،۲ سرطان، باختر
شمار قربانیان و زخمی شده گان زمین لرزۀ اخیر در جنوب کشور در حال افزایش است و این در حالی است که منابع محلی از کمبود امکانات برای تداوی زخمی شده گان این سانحه طبیعی شاکی اند.
به گزارش آژانس باختر، با جمعآ وری بیشتر اجساد و زخمی شدگان٬ رویداد اخیر به شمار قربانیان و زخمی شده گان افزوده شده است٬ زخمی‌های ناشی از زمین‌لرزه به شفاخانه های محلی در ولایت‌های پکتیکا و خوست انتقال یافته اند.
ریاست صحت عامه پکتیکا می‌گوید که شمار افراد زخمی این رویداد به حدی زیاد است که آنان در انتقال زخمی‌ها با چالش‌هایی روبه ‌رو استند. مسئوولان این ریاست می‌گویند که آنان برای انتقال زخمیان به چرخبال‌های بیشتر نیاز دارند.
حکمت الله، رئیس صحت عامه پکتیکا به رسانه ها گفته است: قریه‌های زیادی ویران شده اند و این معلوم نیست که در میان آوار چه تعداد زخمی و چه تعداد شهید وجود دارد.
او از احتمال ازدیاد شمار قربانیان و زخیمان این رویداد هشدار داده است زیرا به گفته او تا کنون تمامی زخمیان از زیر آوارها بیرون کشیده نشده اند.
مقام‌های محلی می‌گویند که گروه‌های مدد رسان می‌کوشند تا آسیب دیده‌گان را یاری رسانند و گیرمانده‌گان را از زیر آوارها بیرون بکشند.
رئیس صحت عامه پکتیکا گفت: ولسوالی‌ها بسیار دور افتاده اند و سرک‌هایش خامه اند، وقتی که تیم‌های صحی ما می‌روند در حدود سه الی شش ساعت را در بر می‌گیرد و با مشکل مواجه می‌شوند، دیگر اینکه به هلیکوپتر نیاز داریم که زخمیان را عاجلتر انتقال بدهد»
بسته‌گان قربانیان این رویداد در ولایت‌ های پکتیکا و خوست هم گفته اند که به سبب خرابی جاده ‌ها، زخمیان شان را از بهر درمان با دشواری به شفاخانه‌های مرکز انتقال داده اند.
سرپرست وزارت صحت عامه هنگام بازدید از شفاخانه های پکتیکا٬ هئدایت داده است که آنعده زخمی شده گان که در وضعیت بد صحی قرار دارند باید به شفاخانه های مرکز منتقل شوند.
قوع زمین ‌لرزه مرگ‌بار در جنوب شرق کشور با واکنش‌های جهانی روبه‌ رو شده است. پاپ فرانسس، رهبر کاتولیک‌های جهان، انکین هویتفیلد، وزیر خارجه ناروی و شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان٬ وزارت خارجه ایران٬ وزارت خارجه هند٬ دولت چین٬ امریکا و آلمان و شماری دیگری از کشورها در پیوند به این رویداد همدردی شان را ابراز کرده اند و از آمادگی شان بای کمک با زخمی شدگان اعلام آماده گی کرده اند.
در زمین لرزۀ چهار شنبه در ولایت های جنوبی و جنوب شرقی کشور اضافه از هزار نفر جان باخته اند و صد هاتن دیگر زخم برداشته اند. زیوری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا