اخبارTOPگزارش ها

وعده یی که تحقق نیافت

کابل/ ۲۳  دلو/ باختر

از وعدۀ امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری که گفته بود تا پانزده روز معضل ماین گذاری های مقناطیسی در کابل حل می شود٬ هژده روزسپری شد مگر  این معضل همچنان با تلفات انسانی ادامه دارد.

گزارشگرآژانس باختر می نگارد؛  امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری  به روز (دوشنبه، ۶ دلو) در صفحه فیسبوکش نوشته‌ بود«به مردم شریف افغانستان اطمینان می‌دهیم که به ‌زودی با ابتکاراتی که آغاز شده‌ است معضل ماین‌های چسپکی حل می شود. یادتان است که گفته بودیم مشکل بزبزک را حل می‌ کنیم. با ابتکارات تخنیکی از آن تاریخ تا امروز هیچ تلفات با سلاح بزبزک دشمن صورت نگرفته‌است.»

امرالله صالح همچنان گفته است «تا مهار کامل استفاده از ماین‌های مقناطیسی در کشور نیاز به زمان کمی دارد که تدارکات در این زمینه انجام شود.»

او همچنین گفته‌ بود« سیستمی در دولت به وجود آمده است که تروریستان توان فریب ‌دادن قوه قضاییه و ضعیف‌ سازی محضر را ندارند.»

او همچنان بر اعدام هراس افگنان  گرفتار شده تاکید کرده بود ،مگر از آن تاریخ تا امروز٬ کابل گواۀ این رویداد ها بوده است:

تاریخ ۶ دلو انفجار ماین  در ساحۀ  پروان  دوم  ناحیۀ چهارم؛

تاریخ  ۸ دلو  سه انفجار  ماین مقناطیسی در ساحۀ دسپیچری٬ احمدشاه بابا  وساحۀ کمپنی؛

تاریخ ۷  دلو  دو انفجار در ناحیۀ پنجم و ناحیۀ هفتم؛

 تاریخ ۹ دلو انفجار یک ماین در ساحۀ  کوته سنگی ؛

 تاریخ ۱۰ دلو  دو انفجار ساحۀ  کمپنی و سلیم کاروان درتایمنی؛

تاریخ ۱۱ دلو انفجار یک ماین  در ساحۀ ناحیه پانزده ؛

  تاریخ ۱۳ دلو  انفجار ماین درساحۀ جنگلک؛

 تاریخ ۱۴دلو انفجار دو ماین مقناطیسی درساحۀ نوآباد دهمزنگ  و جوی شیر

تاریخ ۱۵دلو انفجار ماین در ساحۀ دسپیچری ناحیۀ نهم؛

تاریخ 18 دلو انفجاردو ماین در داخل یک دکان در ساحۀ باغ قاضی؛

  تاریخ ۱۹ دلو انفجار سه ماین درساحۀ احمد شاه بابا ٬مکروریان چهارو ساحۀ کمپنی ناحیۀ ۵

تاریخ ۲۰ دلو سه انفجار در کابل؛

تاریخ ۲۱ دلویک انفجار و  ترور چهار کارمند وزارت احیا و انکشاف دهات؛

تاریخ ۲۲ دلو چهار انفجار در نواحی دوم چهارم٬ اول و پغمان؛

چیزی که گفته شد شمه یی از فعالیت های ضد امنیت در پایتخت و کشور است که تلفات انسانی هم در پی داشته است.

معضل امنیتی در این جا خاتمه نمی یابد رسانه ها گزارش داده اند «در جریان پنج ماهی  که از آغاز مذاکرات دوحه سپری شده است ، مردم افغانستان به خصوص شهریان کابل روزگار خوش ندارند ٬ در این پنج ماه، نزدیک به ۱۰۰ انفجار، حملأ مسلحانه و راکت‌پراگنی در کابل صورت گرفته است. در این انفجارها و حمله ها ، نزدیک به ۵۰۰ تن کشته و زخمی شده‌اند. براساس آمارها، کم از‌کم ۵۵ موتر در نتیجأ انفجارها تخریب شده است که  بیش از ۲۵ موتر نظامیان و نزدیک به ۳۰ موتر غیرنظامیان را شامل است. در این جریان حتا ماین‌های مقناطیسی در موترتکسی و بایسکل کارگذاری شده است.»

رسانه ها همچنان گفته اند«در پنج ماۀ اخیر از حدود ۱۰۰ مورد انفجار و حمله جلوگیری  شده است . در این جریان نزدیک به ۱۰ مهاجم مسلح در شهر کابل کشته  شده اند و ده‌ها تن‌شان بازداشت شده‌اند.»

مسوولان در نهادهای امنیتی بارها گفته بودند که گروه طالبان، القاعده، داعش و حقانی در انفجارها و حمله های اخیر دست دارند، مگر طالبان دست داشتن شان را دراکثر این رویداد ها رد کرده اند.

مگر مسوولان امنیتی این گفته های طالبان را رد کرده اند و تاکید داشته اند که طالبان به خصوص شبکه حقانی در این گروه  برنامه های تروریستی را سازماندهی می کند مگر داعش وظیفه دارد که در آن ادعای مسوولیت کند.

آگاهان سیاسی با این گفته های مسوولان نظام موافق اند٬ در این جای شک نیست طالبان و یا گروه های دیگر تروریستی فعال اند و هیچگاهی از برنامه و عمل شان کوتاه نیآمده اند٬ جنگ میان نیروهای دولتی وطالبان ادامه دارد٬ هر کدام کوشش می کنند که به حریف ضربه وارد کنند٬ گروه های هراس افگن صرف نظر ازنام٬ شهرت و آدرس شان  در تلاش منافع خود اند٬ در اینجا سوال متوجۀ مسوولان نهاد های امنیتی٬ کشفی و دفاعی است که آنان در مهار این توطیه ها چه کرده اند؟

تنها تعهد و یا زمان بندی که اجرایی شده نتواند برای حل مشکل کافی نیست٬ مردم از مسوولان نظام به خصوص آنانی که بر امور امنیتی نظارت دارند و یا هم به گونۀ مستقیم مسوول مدیریت نهاد های امنیتی و دفاعی اند می خواهند به جای وعده و تعهد٬ کار عملی کنند.

مردم این مسوولان را به کم کاری متهم می کنند٬ اگر کم کاری نیست در پنج ماه گذشته پنجصد افغان در حوادث تروریستی کشته و یا زخمی نمی شدند. صائم٬بامی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا