اخبارجامعه

ویرانگری سیل درنورستان؛ هنوز ده ها روستا نشین زیرآوارها ناپدید اند

پارون /۱۰ اسد/ باختر

تلاش گروه های نجات برای دریافت وبرون کشیدن ده ها روستا نشین اززیرآوارها در کامدیش نورستان به جایی نرسیده است.

گزارش ها می رساند که سیلاب های اخیردرولسوالی کامدیش جان یک صدو سیزده روستا نشین را گرفته است وسی وچهارتن دیگررا زخمی کرده است.

با این حال هنوز ده ها روستا نشین درزیرآوارها ناپدید اند و تلاش گروه های نجات برای برون کشیدن آنان ناکام بوده است.

این سیلاب هفتۀ گذشته درپی بارش های شدید بخش هایی ازولسوالی کامدیش را در نوردید.

وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی می گوید که دراثراین سیلاب یک صدوهفتاد وسه خانه وده ها تاسیسات دیگر عامه ازجمله پل ، پلچک ، مسجد ،مکتب ،شبکه های آبرسانی وبیش ازده کیلومترجاده به گونۀ کامل تخریب شده است.

دراثراین سیلاب نزدیک به یک هزارجریب کشتزاردهقانان با ده ها باغ آسیب دید و صدها دام نیز تلف شد.

هم اکنون سیلاب زدگان به خانه های همسایگان ونیزتاسیسات عامۀ دیگربرده اند و به سرپناه موقت، غذا، دارو، آب و وسایل ابتدایی زندگی نیازمند اند.

ازسویی هم ده ها روستا نشین به همکاری گروه های نجات سره میاشت ووزارت دولت در امور رویداد های طبیعی به کامدیش رسیده اند و درکنارتلاش برای دریافت وبرون کشیدن ده ها انسان ناپدید، روند کمک رسانی به آسیب دیدگان را نیز آغازکرده اند.

جمعیت هلال احمرافغانستان باپخش خبرنامه یی می گوید که گروه های مدد رسان آنان درکنارتلاش برای برون کشیدن گیرماندگان اززیرآوارها، برای سیلاب زدگان مواد غذایی ووسایل ابتدایی زندگی توزیع می کنند و درگام دوم قرار است به کسانی که خانه های شان را دراین رویداد طبیعی ازدست داده اند، سرپناه موقت مهیا کنند.

حافظ عبدالقیوم والی نورستان به آژانس باخترگفت که روند امداد رسانی به سیلاب زدگان تسریع یافته است.

با این حال خرابی های سیل باعث قطع راه های رفت وآمد، برق و شبکه های آبرسانی نیز شده است.

والی نورستان می گوید که درکنار کارامداد رسانی، برای پاککاری ساحات سیلاب زده وبازسازی پروژه های عامه وتوسعه یی، به کمک نهاد های کمک رسان داخلی وجهانی اقدام خواهند کرد.ختم/ابوی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا