اخبارآموزش

پیام وزارت معارف

کابل / 3 حوت / باختر

پیام رنگینه حمیدی سرپرست وزارت معارف به مناسبت روز جهانی زبان مادری

آموزش و فراگیری علم به زبان های مادری منحیث یک اصل در دنیا شناخته شده است واکثراً در قوانین جهانی جا گرفته است و به منظور تحقق این اصل حکومت ها و ظیفه دارند تا سهولت های لازم آموزشی و شرایط مناسب تعلیمی و تربیتی را برای اتباع واجد شرایط آموزشی خود، آماده کند.

چنانچه در ماده 43 قانون اساسی کشور نیز در مورد دسترسی اتباع کشور به تعلیم چنین آمده است:”تعلیم حق تمام اتباع افغانستان است که تا درجه لیسانس در مؤسسات تعلیمی دولتی به صورت رایگان از طرف دولت تأمین می شود.

دولت مکلف است به منظور تعمیم متوازن معارف در تمام افغانستان، تأمین تعلیمات متوسطه اجباری، پروگرام مؤثر طرح و تطبیق کند و زمینۀ تدریس زبان های مادری را در مناطق که به آن ها تکلم می کنند، فراهم کند.

بنا براین ، وزارت معارف افتخار دارد که در مطابقت به قانون اساسی کشور و اعلامیۀ جهانی زبان مادری نصاب تعلیمی خود را با رعایت حفظ صیانت و تقویه تمام زبان های مروج در کشور، از جمله زبان های ملی یعنی دری و پشتو و زبان های سوم رسمی ( ازبکی، ترکمنی، بلوچي، پشه یی، نورستانی، گجری، شغنانی و واخانی) تألیف و تدوین کرده و به دسترس دانش آموزان قرار داده است.

و همچنان برای اولین بار در سال 1399 کتب نصاب تعلیمات اسلامی را چاپ کرده است و به دسترس طالب العلمان در مدارس دینی و دارالحفاظ ها قرار داده شده است .

رهبری وزارت معارف افغانستان به این باور است که هر زبان یک حق خدا دادگی، قانونی، طبیعی و انسانی افراد همان جوامع است و منحیث وسیله افهام و تفهیم به کار گرفته می شود و دولت ها کماکان به طور متداوم و مستمر وظیفه و مکلفیت دارند که زبان ها را به دور از هر گونه تعلقات و سلایق سیاسی دور نگهداشته و در راستای رشد و غنامندی آن جد و جهد و حمایت همه جانبه کند.

وزارت معارف در حالی که به تمام زبانهای مروج در کشور ارج و حرمت می گذارد مصمم است که تعدد زبان ها در کشور نشانۀ غنامندی فرهنگی و تمدنی افغان هاست و رسالت خود می داند تا در جهت تقویه و انکشاف بیشتر آن سعی و تلاش مضاعف کند.احمدضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا