اخبارگزارش ها

کابلوف: هر گونه تلاش طالبان برای آسیب امنیتی به هم پیمانان ما زیان بار خواهد بود

کابل/۲۶  سرطان/  باختر

نمایندۀ ویژۀ رییس جمهوری روسیه هشدار می دهدکه هر گونه تلاش «طالبان»  برای آسیب امنیتی به هم پیمانان روسیه ،برای آنان بسیار زیان بار خواهد بود.

گزارشگر آژانس باختر می نگارد؛ این هشدار درست زمانی صادر شده است که طالبان بیشتر تمرکز بر سقوط ولسوالی ها و شهر های دارند که هم مرز با کشور های آسیای میانه اند در حالی که روسیه سرحدات شوروی سابق را٬ زون امنیتی خود اعلام کرده است.

کابلوف گفته است  تنش های کنونی در اوضاع افغانستان در صورت مذاکرات دولت و طالبان قابل جلوگیری است٬  از کابل و طالبان می خواهیم تا هنوز برای آغاز مذاکرات جهت ایجاد دولت ائتلافی دیر نشده است، مذاکرات را آغاز کنند.

به باورضمیر کابلوف؛ در افغانستان ایجاد یک دولت ائتلافی ضروری است که طی دو یا سه سال بتواند شکل آینده حکومت را در کشور تعیین کند و در مورد سایر قضایا توافق کند٬ دولت افغانستان  و سایر نیروهای سیاسی با نفوذ باید مذاکرات را با طالبان آغاز کنند.

این دیپلمات روسی از افغانان خواسته است  که اجازه ندهند خلای قدرت باعث  هرج و مرج در کشورشان  شود.  وی ابراز عقیده کرده است  که دولت موقت باید مشکلات موجود را حل کند و با ادغام طالبان در جامعه موافقه  کنند.

از گفته های اخیر نمایندۀ ویژۀ رییس جمهوری روسیه بر می آید که نگرانی اصلی مسکو٬ گسترش نفوذ داعش  در افغانستان است.م

کابلوف گفته است که روسیه نگران است که گروه تروریستی داعش بتوانند از هرج و مرج جنگ در افغانستان سؤ استفاده کنند٬ او در مقابله با داعش به طالبان حساب می کند و می گوید که طالبان گروه آشتی نا پذیر با داعش اند.

نمایندۀ ویژۀ رییس جمهوری روسیه در امور افغانستان گفته است: ما از هفت سال پیش وضعیت موجود افغانستان را پیش بینی می کردیم و بنابر این مذاکرات با طالبان را در دستور کار قرار دادیم٬ زمانی که امریکا و ناتو ماموریت شان را در افغانستان تغییر شکل دادند و هزاران سرباز شان را از افغانستان بیرون  کشیدند.

کابلوف توضیح داد: ما وضعیت را پیش بینی کردیم و بنابراین هفت سال پیش ما شروع به برقراری تماس با جنبش طالبان کردیم.

 او در رابطه به تامین رابطه مسکو با طالبان  گفته است فراموش نکنیم که اکنون در مورد اقدامات تکتیکی صحبت می کنیم و روسیه می تواند با هر یک از نیروها در افغانستان صحبت کند  او هشدار داده است  هر گونه تلاش «طالبان»  برای آسیب امنیتی به هم پیمانان روسیه برای آنان ‹ طالبان› بسیار زیان بار خواهد بود.

باید گفت که مقام های دولت افغانستان گفته اند که فرقی میان طالبان  و داعش وجود ندارد و اگر شخص٬ گروه و یا کشوری میان طالبان و داعش فرقی قایل شوند این یک خود فریبی است در حالی طالبان تغییر نکرده اند و نباید روی آنان سرمایه گذاری شود.

دولت افغانستان از کشورهای دوست خواسته است که می توانند تسهیل کنندۀ روند گفت وگو های صلح باشند٬ نسخه های سفارشی جنگ را در افغانستان ادامه دار خواهد کرد.

همچنان این مقام سفارش ایجاد حکومت موقت را رد کرده اند. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا