اخباراقتصادTOP

کار ساخت خط ریلی ‹ترانس‌افغان › آغاز شد

کابل ،۲۹ سرطان، باختر
یک دپیلمات ارشد پاکستان اعلام داشته است که کار ساخت خط ریلی ‹ترانس افغان› که ترمز ازبکستان را از مسیر کابل با پشاور وصل میکند٬ آغاز شده است.
رسانه های پاکستانی از «محمد صادق خان» معاون وزیر امور خارجه و نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان اعلام داشته اند؛ ازبکستان، پاکستان و افغانستان اقدامات عملی ساخت خط ریلی ‹ ترانس‌افغان › مبنی بر برقراری ارتباطات ریلی بین «ترمز» و «پیشاور» را آغاز کردند.
ارزش تخمینی طرح خط ریلی «ترمز – مزار شریف – کابل – پیشاور» معادل 5 میلیارد دالر است. این خط ریلی به طول 600 کیلومتر، دسترسی کشورهای آسیای مرکزی را به بنادر اصلی پاکستان فراهم می‌کند که منجر به توسعه روابط و تجارت منطقه‌ای می‌شود.
با اجرای کامل این طرح، حمل و نقل کالاها از پاکستان به ازبکستان به جای 35 روز، 3 تا 5 روز طول می‌کشد و هزینه حمل و نقل یک کانتینر بار استاندارد را می‌توان تقریباً 3 برابر کاهش داد. در عین حال، بر اساس پیش بینی‌ها، حجم حمل و نقل بار در این مسیر می‌تواند به 10 میلیون تن برسد.
پیشتر؛ شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان در چارچوب سفر خود به پاکستان در روزهای 3 و 4 مارچ بر اهمیت ویژه این طرح تاکید کرده است.
رئیس جمهور ازبکستان اظهار داشت: خط ریلی «ترمز – مزار شریف – کابل – پیشاور» آینده مشترک ماست. وقتی این خط تکمیل شود، نزدیک ترین، ارزان ترین و امن ترین کریدور را ایجاد خواهیم کرد که پاکستان را به آسیای مرکزی متصل می‌کند. این خط ریلی چهره مناطق ما را کاملاً تغییر خواهد داد.
با آن که اداره خط آهن افغانستان در باره گفته های اخیر نمایندۀ ویژه پاکستان برای افغانستان واکنش نشان نداده است٬ مگر کابل قبل از این بر آغاز کار عملی این پروژه تاکید داشته است.
افغانستان تعریف یک پل ارتباط میان آسیای جنوبی و آسیای میانه را به خود گرفته است٬ باور حکومت افغانستان این است که بهره گیری از چنین پروژه اندیشه رشد همکاری های متوازن تجاری را تقویت میکند. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا