فرهنگ

داکترعبدالله : امروزهرکسی درهرمقامی که است ، هرحرفش هرکلمه اش و هرعملش میتواند مورد بازخواست مردم قراربگیرد

کابل باختر7 میزان
ازروز بین المللی حق دسترسی به اطلاعات امروز درمرکز اطلاعات و رسانه  های حکومت ، تجلیل گردید .
به گزارش خبرنگار آژانس باختر: درمحفلی که به این مناسب به اشتراک داکترعبدالله عبدالله رییس اجرائیه، شماری از اعضای شورای ملی، و مسوولان دولتی و نهاد های خصوصی ، نماینده ویژه سرمنشی ملل متحد برای افغانستان، سفیر اتحادیه اروپا درافغانستان، نماینده یونیسکو برای افغانستان و اهل رسانه ها برگزارشده بود ،
رییس اجرائیه کشور درسخنرانی خویش درکنارآن که آزادی بیان و حق دسترسی به اطلاعات درنتیجه تلاش و مبارزات و قربانی های ژرنالیستان ، اهل رسانه ها وفعالان  جامعه مدنی کشوردانسته افزود که حق دسترسی به اطلاعات حق هرشهروند کشور میباشد.
داکترعبدالله رییس اجرائیه کشورافزود که درمقابله با تمام چالش ها ودروظایف که به حیث دولت وحکومت داریم بدون مراعات حق آزادی بیان و دسترسی به معلومات ما نمیتوانیم صاحب دستاورد باشیم .
رییس اجرائیه گفت که امروز هرکسی درهرمقامی که است هرحرف اش ، هرکلمه اش و هرعمل اش میتواند مورد بازخواست مردم قراربگیرد و حق دسترسی به اطلاعات این را برای مردم افغانستان درمطابقت با قانون داده است .
رییس اجرائیه کشور درکنارآن که نقش رسانه ها را درامراطلاع رسانی مهم خواند، حق دسترسی به اطلاعات را ازجملۀ حقوق اساسی بشر خوانده وحمایت حکومت وحدت ملی را درزمینه حق دسترسی به اطلاعات ابرازداشته وهمچنان دررابطه به حل مشکل بودجه کمیسیون نظارت دسترسی به اطلاعات اطمینان داد.
همینگونه دراین محفل سید اکرام افضلی رییس کمیسیون نظارت دسترسی به اطلاعات درکنارآن که درمورد کارکرد های آن کمیسیون معلومات داد ، اضافه کرد که کمیسیون نظارت دسترسی به اطلاعات برای تقویت چارچوب قانونی دسترسی به اطلاعات ، رهنمودها ، طرزالعمل ها ومقرره دسترسی به اطلاعات را ترتیب داده است .
وی افزود: اما دست آورد های کمیسیون درصورت همکاری و حمایت بهتر حکومت میتوانست چند مرتبه بیشتر باشد و امید واری کرد که به اساس وعده های رهبران حکومت، کمیسیون داری بودجه مشخص شود.
دراین محفل تادمیچی یماموتو نماینده ویژه سرمنشی ملل متحد برای افغانستان، دررابطه به اهمیت حق دسترسی به اطلاعات ، معلومات داده ، نقش کمیسیون نظارت دسترسی به اطلاعات را دراین زمینه مهم خواند و حمایت و همکاری حکومت را ازاین روند  ، ارزشمند دانست .
وی افزود که دسترسی به اطلاعات میتواند کمک کند تا یک جامعه مرفه وخوب داشته باشیم .
همینگونه دراین محفل سفیر اتحایه اروپا درافغانستان و نماینده یونیسکو برای افغانستان نیز درمورد حق دسترسی به اطلاعات صحبت کرده گفتند که دسترسی به اطلاعات درحقیقت سنگ بنای است برای دموکراسی، برای هرکشوری که میخواهد بیشتر رشد کند ، باعث تسریع روند دموکراسی میشود.
آنان افزودند که دسترسی به اطلاعات یکی از اساس ترین کارها بخاطر مبارزه علیه فساد دریک جامعه میباشد .
همچنان دراخیر این محفل میزی گردی به گردانندگی نورولی خان نور عضوکمیسیون نظارت دسترسی به اطلاعات ، ترتیب گردید که درآن پوهنیار سیده مژگان مصطفوی معین امورنشرات وزارت اطلاعات وفرهنگ دررابطه به ایجاد فرهنگ دسترسی به اطلاعات دربین کارکنان خدمات ملکی صحبت کرده گفت که حق دسترسی به اطلاعات حق مسلم شهروندان کشورمیباشد ودسترسی به اطلاعات زمینه شفافیت و حسابدهی بهتر را فراهم میسازد .
جای خرسندی و خوشحالی بسیار است که در کشور عزیز ما افغانستان، قانون دسترسی به اطلاعات وجود دارد، و دولت جمهوری اسلامی افغانستان به رعایت آن گردن نهاده و آن را به عنوان یکی از مهم‌ترین راهکارهای ایجاد شفافیت در نظام اداری خود به رسمیت شناخته است. در این میان وزارت اطلاعات و فرهنگ هم به خود می‌بالد که تدوین و تصویب قانون دسترسی به اطلاعات را به عنوان یک دستاورد مهم و حیاتی، در کارنامه خود دارد.
معین امور نشرات افزود: عصر ما عصر اطلاعات است و دسترسی به اطلاعات در دنیای کنونی، یکی از شاخصه‌های اصلی دنیای مدرن را می‌سازد. به همین جهت باید گفت که دسترسی به اطلاعات در زمانه ما، به همان اندازه مهم است که اصل آزادی بیان اهمیت دارد.
معین امور نشرات افزود: رسانه‌ها رکن دموکراسی اند و مسؤولیت منابع دولتی نیز همکاری بی‌شائبه با آنان در زمینه تبادل اطلاعات است.
پوهنیار مصطفوی در اخیر تذکر داد که  رسانه‌ها نیز باید انتظارات خود از مراجع دولتی در زمینه دسترسی به اطلاعات را در حد قانونی و منطبق با منافع و مصالح ملی تنظیم کنند.
همینگونه فهیم دشتی عضوآن کمیسیون درابطه به نیازها ومشکلات کمیسیون نظارت دسترسی به اطلاعات، نجیبه ایوبی درمورد نقش رسانه ها و مشکلات دسترسی به اطلاعات ، مشاوریونیسکو دررابطه به تجارب بین المللی درراستای حق دسترسی به اطلاعات و رییس یو – ان – دی – پی پیرامون دسترسی به اطلاعات و اهداف توسعه پایدار صحبت کردند و سخنرانان به سوالات اشتراک کننده گان محفل دررابطه به موضوعات متذکره پاسخ ارایه کردند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا