اقتصاد

کشور چین می خواهد از طریق افغانستان پایپ لاین گاز را از ترکمنستان به تاجکستان و چین تمدید نماید

کابل باختر 17 جوزا

حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان قبل از ظهر امروز با ژان ژیمینگ رئیس عمومی شرکت ملی پترولیم چین در اقامتگاه اش در شهر بیجینگ دیدار کرد.

به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، در این دیدار رئیس عمومی شرکت ملی پترولیم چین، بر علاوه تجدید تعهداتش در مورد تطبیق موثر معاهده انکشاف حوزه نفتی آمو که سال قبل شرکت ملی پترولیم چین برنده آن شده بود، علاقمندی این شرکت را بخاطر مطالعات اقتصادی و تخنیکی ساحات گاز دار آمو و تمدید پایپ لاین گاز ترکمنستان به تاجکستان و چین از طریق افغانستان، ابراز کرد و در این رابطه خواستار همکاری افغانستان گردید.

حامد کرزی با توجه بر ابتکار و اهمیت چنین پروژه ها که به طور کامل به منفعت افغانستان است، گفت: ما ثبات و انکشاف اقتصادی افغانستان را در گسترش همکاری های اقتصادی با چین مشاهده می کنیم.

حامد کرزی به وحیدالله شهرانی وزیر معادن که در این دیدار حضور داشت، هدایت داد که چوکات جامع و مناسب همکاری ها میان حکومت افغانستان و شرکت ملی پترولیم چین را ترتیب نموده و پس از منظوری مجلس کابینه آنرا با جانب چین به امضا رساند و جهت عملی نمودن آن اقدام نماید.

همچنان در این دیدار توافق گردید که هیئتی از شرکت ملی پترولیم چین بخاطر امضای موافقتنامه متذکره در ماه روان سال میلادی به کابل سفر نماید.

گفتنی است که شرکت ملی پترولیم چین هفتمین شرکت بزرگ نفت و گاز در جهان می باشد که سال قبل از طریق داوطلبی بین المللی، قرارداد استخراج سه بلاک حوزه نفتی آمو را بدست آورد و در ماه میزان سال روان کار استخراج آنرا آغاز می کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا