سیاستاخبارجهان

کمیشنر عالی امور پناهند‌گان؛ با جنگ اوکراین، جهان نباید افغانستان را فراموش کند

کابل/۲۵حوت/ باختر
کمیشنر عالی امور پناهند‌گان می گوید که جنگ اوکراین جمع‌آوری کمک های مالی به افغانستان را دشوار کرده است، او تاکید دارد با آٰغاز جنگ اوکراین، جهان نباید افغانستان را فراموش کند.
فیلیپو گراندی، کمیشنر عالی سازمان ملل در امور پناهند‌گان که در یک سفر چهار روزه در کابل به سر می‌برد، گفته است: شروع جنگ در اوکراین، جمعآوری کمک‌های مالی برای افغانستان را دشوار کرده است.
او تأکید کرده است که حمله روسیه به اوکراین نباید باعث شود که جهان افغانستان را فراموش کند و هشدار داده است که نادیده گرفتن نیازهای بشردوستانه این کشور می‌تواند بسیار خطرناک باشد.
فیلیپو گراندی همچنان یاد آور شده است که جامعۀ جهانی باید به تعامل با امارت اسلامی ادامه دهند؛ زیرا افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز جدی دارد.
او نگران این است که توجۀ جهان در حال حاضر معطوف به اوکراین است،اما تاکید دارد و میگوید« هدف از آمدن او به این‌جا این است که سایر موقعیت‌ها را فراموش نکنید، جایی که توجه و منابع مورد نیاز است و افغانستان یکی از آنها است.»
فیلیپو گراندی تأکید کرده است که کمک‌های بشردوستانه بدون توجه به این که چقدر بحران‌های دیگر در سراسر جهان با افغانستان رقابت می‌کند، به این کشور جریان یابد.
این در حالی است که ملل متحد در صدد آن است تا در جریان همین ماه کشورهای کمک‌کننده، آژانس‌های سازمان ملل متحد و جامعه مدنی افغانستان را در یک نشست آنلاین گرد هم آورد، این نشست بر جمع‌آوری غذا، سرپناه و خدمات صحی به ویژه برای زنان و دختران متمرکز خواهد بود.
نهادهای امدادرسان گفته‌اند که بیش از نیمی از جمعیت ۳۸ میلیونی افغانستان در زمستان امسال با گرسنه‌گی روبه‌رو بوده‌اند و هم‌چنان ادامه دارد.
گراندی گفته است که کمیساریای عالی پناهند‌گان سازمان ملل برای سال ۲۰۲۲ برای افغانستان ۳۴۰ میلیون دالر درخواست کرده بود، اما تا کنون تنها حدود ۱۰۰ میلیون دالر را جمعآوری کرده است.
کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهند‌گان هم‌چنان تأکید کرده است که کمک های بیرونی برای افغانستان ادامه یابد؛ کشوری که میلیون‌ها شهروند آن به عنوان پناهنده در کشورهای همسایه مانند ایران و پاکستان زند‌گی می‌کنند.
این گفته ها درست زمانی مطرح می شود که مردم افغانستان به دلیل تحریم های غیر منصفانه امریکا و نهاد های جهانی وابسته به آن کشور دچار مشکل اند، همچنان عدم به رسمیت شناختن امارت اسلامی از سوی جامعۀ جهانی باعث شده است که افغانستان مراودات عادی با جهان نه داشته باشد.
مشکل در این است که امریکا برای به رسمیت شناختن امارت اسلامی شرط و شروط زیادی گذاشته است با تاسف کشور های دیگر هم به پیروی از امریکا جرئت نمی کنند که نظام جدید را به رسمیت بشناسند این در ذات خود مشکلی است که می تواند بر زندگی مردم افغانستان اثر گذار باشد، در حالی که امارت اسلامی تمام معیارهایی که برای یک دولت نیاز است تکمیل کرده است و باید به رسمیت شناخته شود. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا