سیاستاخبارTOP

کنفرانس “اوضاع افغانستان و شکل گیری سیستم امنیت منطقه یی در آسیای میانه” برگزارشد

کابل/ 23 عقرب/ باختر

کنفرانس علمی – تحقیقی زیر عنوان “اوضاع افغانستان و شکل گیری سیستم امنیت منطقه یی در آسیای میانه” از طریق ویدیو کنفرانس در پوهنتون دوستی خلق ها در مسکو، دیروز برگزار شد.

در این کنفرانس که دیپارتمنت تیوری و تاریخ روابط بین الملل پوهنځی علوم بشری پوهنتون دوستی خلق ها، ابتکار و مدیریت آن را به عهده داشت، دانشمندان و استادان پوهنتون دوستی خلق ها، پوهنتون دولتی مسکو، انستیتوت دولتی روابط بین الملل وزارت امورخارجۀ روسیه، انستیتوت شرق شناسی روسیه، انستیتوت مطالعات ستراتیژیک روسیه و سایر نهادهای علمی – پژوهشی روسیه، ازبکستان و ایران و همچنان نمایندگان جامعۀ افغانی مقیم مسکو اشتراک داشتند.

کنفرانس با سخنرانی های افتتاحیۀ یفگینی ولادیمیروویچ رییس روابط خارجی پوهنتون دوستی خلق ها و شاه سلطان عاکی آتشۀ فرهنگی افغانستان در مسکو آغاز شد.

 یفگینی ولادیمیروویچ در مورد اهمیت برگزاری این کنفرانس صحبت کرد و شاه سلطان عاکفی در صحبتش روی مناسبات افغانستان و روسیه روشنی انداخت و تقویت و توسعۀ این روابط را به سود هر دو کشور عنوان کرد.

نجیب الله شینواری رییس آژانس اطلاعاتی باختر به عنوان مهمان از کابل، در مورد وضعیت جاری افغانستان صحبت کرد و روی موضوعات مهمی که اکنون در محراق توجۀ حکومت افغانستان، سیاست ورزان، رسانه ها و مردم عادی قرار دارد، بحث کرد.

 او در صحبتش این موضوعات را چنین برشمرد: سرنوشت گفت وگوهای صلح میان هیئت های جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان در دوحه، نگرانی ها در مورد افزایش خشونت ها در کشور و نیازمبرم به کاهش این خشونت ها و رسیدن به آتش بس، آمادگی های حکومت افغانستان برای کنفرانس ژنیو که قراراست چند روز بعد برگزارشود، آغاز روند رای دهی به نامزد وزیران کابینۀ جدید حکومت افغانستان و ضرورت تقویت اجماع منطقه یی و جهانی برای حمایت از روند صلح درافغانستان.

اشتراک کنندگان این کنفرانس روی موضوعات ذیل مقاله های شان را ارائه کردند: سیاست ادارۀ جدید آمریکا در افغانستان – سناریوهای احتمالی، گزینه های احتمالی حل مسالمت آمیز بحران افغانستان در ادارۀ جدید امریکا، حل قضیۀ افغانستان در سیاست ابرقدرت ها، اوضاع سیاسی داخلی در افغانستان 2014 – 2020 و سایر مسایل مربوط به ابعاد داخلی وخارجی روند صلح در افغانستان.

قرار است مجموعۀ مقاله های ارائه شده در این کنفرانس به شکل کتاب چاپ شود. قابل یادآوری است که دیپارتمنت تیوری و تاریخ روابط بین الملل پوهنځی علوم بشری پوهنتون دوستی خلق ها همه ساله کنفرانس علمی – پژوهشی “اوضاع افغانستان و شکل گیری سیستم امنیت منطقه یی در آسیای میانه” را برگزار می کند. ن/ش

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا