اخبارجهان

گرم شدن زمین، آلپ را سبز پوش کرد

کابل، ۱۷ جوزا، باختر
تصاویر ماهواره ای جدید نشان می دهد که مناطق دارای پوشش گیاهی در بالای خط رویش درختان در منطقه آلپ از سال ۱۹۸۴ تاکنون به میزان ۷۷ درصد افزایش یافته است.
آژانس باختر به نقل از گاردین، به اساس اطلاعات ماهواره یی تاثیر گرمای زمین در مناطق کوهستانی آلپ از فضا قابل رویت است و کوه هایی پوشیده از برف را پوشش گیاهی سبز به شکل فزاینده یی در برگرفته است.
پوشش گیاهی در ارتفاعی از منطقه کوهستانی که دیگر هیچ درختی در آن نمی روید از سال ۱۹۸۴ تاکنون به میزان ۷۷ درصد افزایش یافته است. هر چند که آب شدن یخچال های طبیعی نماد سرعت گرمایش زمین در منطقه آلپ است، محققان افزایش انبوه گیاه را یک تغییر کاملا عظیم توصیف کرده اند.
افزایش تغییرات اقلیمی و بارندگی های فصلی رشد را طولانی کرده و گیاهان متراکم تر و بلندتر شده اند. همچنین پوشش برف در این منطقه در حال کاهش است دانشمندان گفته اند از بین رفتن کمتر از ۱۰ درصد از پوشش برف در منطقه یی که محل رشد درختان نیست، قابل توجه است.
سرعت گرمای مناطق کوهستانی دو برابر میانگین گرمای زمین است و در حالی که سبز شدن منطقه آلپ می تواند جذب کاربن را افزایش دهید بعید است منافع آن از تبعات منفی گرمای زمین از جمله ذوب شدن دائمی، کاهش اثر آلنینو و از دست رفتن زیستگاه ها بیشتر باشد.
بر خلاف پوشش گیاهی، پوشش برف بالای خط رویش درخت به طور معتدل تری تغییر کرده است و تقریباً در۱۰٪ از منطقه به طور قابل توجهی کاهش یافته است. محققان گفتند که این یک روند نگران کننده است.
گرما همچنین باعث ذوب بیشتر یخچال ها و ذوب شدن یخ های دائمی می شود که ممکن است منجر به رانش زمین، ریزش سنگ و جریان گل و لای بیشتر شود.
سید مصطفی میری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا