اخبارامنیتجامعه

یونیسف؛ تلفات کودکان ناشی از انفجار مواد منفلق ناشده افزایش یافته است

کابل/ ۱۴ حمل/ باختر
صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای اطفال (یونیسف) نگرانی خود را از افزایش تلفات کودکان در اثر انفجار مواد منفلق‌ناشدۀ باقی مانده از جنگ در افغانستان بیان داشته است.
این صندوق دیروز در اعلامیه‌ یی گفته است که در هفت ماه گذشته، ۳۰۱ کودک افغان در نتیجۀ انفجار مواد منفلق‌ناشدۀ باقی‌مانده از جنگ و ماین‌‌ کشته و زخمی شده اند.
در تازه‌ ترین مورد، دو روز پیش در نتیجۀ انفجار یک ماین هاوان در ولسوالی مارجۀ هلمند، پنج کودک به شمول چهار پسر و یک دختر جان باخته و دو تن دیگر آنان زخمی شده اند.
مسوولان محلی هلمند گفته اند که این کودکان بین سه الی ۱۲ سال عمر داشتند وزمانی کشته شدند که این ماین هاوان را از مخروبۀ دریافت کردند و زمانیکه با این ماین بازی می کردند، ناگهان انفجار رخ داد.
یونیسف با بستگان قربانیان این حادثه ابراز غم‌شریکی کرده و گفته است که آمار تلفات کودکان در نتیجۀ انفجارها در افغانستان رو به افزایش است.
یونیسف ابراز نگرانی کرده است که ممکن، چنین رویدادها در آینده جان بیشتر کودکان را بگیرد، چون به گفتۀ این صندوق در ماه‌های اخیر، ورود غیرنظامیان به مناطقی که در گذشته ممنوع بود، بیشتر شده است.
یونیسف از همۀ در افغانستان خواسته است که به مسوولیت‌های خود پابند بوده و تلاش‌های خود را برای پاکسازی ماین‌ و مهمات منفلق‌ناشده باقی‌مانده از جنگ روی دست گیرند، تا از تلفات انسانی جلوگیری شود و همچنین اطمینان حاصل شود که کودکان در محیط‌های امن و مصوون زندگی می‌کنند.
این در حالی است که افغانستان در جریان بیست سال گذشته بزرگترین عملیات ماین روبی را در جهان شاهد بوده است.
سازمان ملل در هماهنگی با شماری از کشور های اروپایی میلیون ها دالر هزینه کردند تا میلیون ها ماین در افغانستان را که از زمان جنگ شوروی سابق و بعد هم جنگ های تنظیمی در این کشور دفن شده پیدا و آن را پاک کنند.
قرار بود که افغانستان در سال ۲۰۱۰ عاری از مواد منفلق ناشده و ماین های کشت شده اعلام شود مگر این کار تا امروز صورت نگرفته است و با تاسف بیشتر کودکان شکار ماین های می شوند که حکایه از جنگ با شوروی سابق و جنگ های تنظیمی در این کشور دارد.
با آن که خطر ماین کشت شده در افغانستان هنوز هم وجود دارد موسسات ماین روبی به گونه یی که در گذشته کار می کردند فعالیت ندارند و دلیل شان هم کاهش بودجه و یا هم قطع کامل همکاری کشور های خارجی در بخش ماین روبی در افغانستان است، همچنان روند تبلغیات برای آگاهی دهی به مردم از خطرماین ها و مواد منفلق ناشده نیز کاهش قابل ملاحظۀ یافته است.
نکته نگران کننده این است که در افغانستان ماین ها به گونۀ غیر فنی کشت شده اند و شوروی سابق با خروج از افغانستان نقشه ساحاتی را که ماین کشت شده است در اختیار مقام های آن وقت افغانستان نگذاشته است و مجاهدین سابق هم به شکل بی رویه و غیر هماهنگ در برابر دولت وقت و رقبای تنظیمی شان ماین کشت کردند که این ناهماهنگی، باعث شده است که موسسات ماین روبی نتوانند منظم کار کنند .
موجودیت ماین در بخش های مختلف کشور بیشتر کودکان، چوپانان و آنانی را که برای دریافت فلزات در تلاش اند در معرض خطر قرار داده است و این باعث شده است که سازمان ملل افغانستان را مکان ناامن برای کودکان معرفی کند. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا