اخبارامنیتگزارش ها

یک ترفند دیگر برای توجیه یک مداخله دیگر

کابل /20 دلو / باختر

امریکا برای شناسایی و بازداشت فردی که خود ادعا دارد رهبر داعش در افغانستان جایزه گذاشته است.

گزارشگر آژانس باختر می نگارد؛ امریکا به معلوماتی که منجر به شناسایی ثناءالله غفاری، رهبر شاخه خراسان گروه داعش شود، ده میلیون دالر جایزه تعیین کرده است.

وزارت خارجه امریکا گفته است: «ثناء الله غفاری گروه هراس افگن داعش خراسان را در افغانستان رهبری می‌کند و مسوول تمام حملات داعش در افغانستان است. دولت ایالات متحده برای اطلاعات در مورد او تا سقف ۱۰ میلیون دالر پاداش تعیین کرده است.»

مقام های امریکایی گفته اند؛ ثناءالله غفاری که به شهاب مهاجر نیز مشهور است در سال ۲۰۲۰ مسوولیت شاخه خراسان گروه داعش را بر عهده گرفت و از سوی امریکا وارد فهرست تروریست‌های جهانی شده است و در فهرست تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل نیز شامل است.

واکنش امارت اسلامی در این خصوص چه بوده است؟

مقام های امارت اسلامی می‌گویند که به هیچ گروه هراس‌افگن اجازه فعالیت در افغانستان را نخواهد داد٬ و برای کوبیدن و مهار  آنانی که قصد داشته باشند امنیت در افغانستان و کشور های همجوار را از طریق این کشور تهدید کنند توانایی لازم دارند.

انعام الله سمنگانی، معاون سخنگوی امارت اسلامی می گوید «مداخله هیچ کشوری در داخل افغانستان نیاز نیست، امارت اسلامی افغانستان می‌تواند در داخل کشورعلیه هراس‌افگنان و شورش‌گران اقدامات لازم انجام بدهد.»

آگاهان سیاسی افغان این کار امریکا را تبلیغاتی می دانند که تلاش دارد خود را به گونه یی معرفی کند که یگانه مرجع برای مهار گروه های هراس افگن است٬ امریکا با اینکار٬ نقش یک  مبارزه با تروریزم را ادا می کند و ادعا میدارد که تنها قدرتی است که به طور صادقانه علیه تروریزم می‌جنگد و گویا از بشریت دفاع می کند.

ازدید آگاهان سیاسی؛ امریکا با گذاشتن جایزه برای دریافت فردی که خود می گوید رهبر داعش در افغانستان است می کوشد نشان دهد که افغانستان یک ناحیه خطر برای دیگران است و گروه های هراس افگن در آن حضور دارند.

در حقیقت امریکا در صدد بستر سازی برای مداخله های بعدی خود دراین کشوراست و با نام بردن از هراس افگنان تخیلی٬ می خواهد برای مداخلات بعدی خود  در افغانستان توجیه داشته باشد.

امریکا بعد از خروج از افغانستان دو سه بار به نام حمله بر داعش با طیاره های بی پیلوت خود حریم هوایی افغانستان را نقص کرده است که واکنش امارت اسلامی را در پی داشته است

این آگاهان می گویند که تعین جایزه ده میلیون دالری امریکا برای دریافت رهبر داعش به نام ثناء الله غفاری در افغانستان یک حرکت استخباراتی در ضمن نمادین وخیلی مضحک است٬ در حقیقت امریکا با کارت داعش همچنان در پی سلطه گرایی در جهان است.

این آگاهان می گویند؛اگر امریکا و یا کدام کشور دیگر کدام نشانه و یا اطلاعی  از فعالیت های گروه های هراس افگن در افغانستان دارند آن را با نهاد های امنیتی واستخباراتی افغانستان مطرح کنند تا به آن رسیدگی شود.

امارت اسلامی وجایب و مکلفیت خود را در برابر مردم افغانستان و حراست از حریم کشور می داند و پابند به تعهدات است که یک نظام در برابر جامعۀ جهانی دارد. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا