جهان

پژوهشی نشان ازنوع جدید ویروس کرونا که سریعتر گسترش می یابددارد

 
برلین/ دویچوله/ ۱۵ سرطان / باختر
یک پژوهش تازه نشان داده است که یک جهش تازه ژنیتیکی، ویروس کرونا را تا شش برابر ساری تر از نوع اصلی اش ساخته است.
اما مشخص نیست که سویۀ جدید این ویروس نسبت به نوع قبلی اش خطرآفرین تر است یا خیر؟
براساس تحقیق جدیدی که نتایجش در مجله علمی "سل" نشر شده است ، تغییراتی جدید در ساختار ژنیتیکی ویروس کرونا مشاهده شده است که آن را از نوع اصلی اش که از چین شایع شد، همه گیرتر می سازد.
نتایج آزمایشگاهی می رساند که میزان سرایت این ویروس میان انسانان حدود شش برابر قوی تر شده است، اما هنوز هم این یافته ها باید تایید شود.
انتونی فاوسی، متخصص ارشد بیماری های عفونی در ایالات متحده امریکا در مورد این مطالعه به رسانه انجمن طبی امریکا گفت: «من فکر می کنم داده ها نشان می دهد که یک جهش منفرد وجود دارد که در واقع باعث می شود ویروس قادر به تکثیر بهتر باشد وبه احتمال بار ویروسی بالایی نیز داشته باشد.»
انجمن طبی امریکا در این تحقیق نقشی نداشته است. انتونی فاوسی اضافه کرد: «ما ارتباطی با این نیافته ایم که آیا وضع فرد مبتلا به این ویروس بدتر خواهد بود یا خیر… به نظر می رسد که فقط ویروس بهتر تکثیر می شود و ممکن است بیشتر انتقال یابد. ما هنوز در مرحله تلاش برای تأیید این امر استیم».
محققان لابراتوار ملی لوس آلاموس در نیومکسیکو و دانشگاه دوک در کارولینای شمالی با گروه تحقیق ژنیتیکی ویروس کرونا در دانشگاه شفیلد بریتانیا همکاری کرده اند. آنان دریافته اند که نوع جدید ویروس کرونا "D614G" تغییراتی اندک اما قابل توجهی در شاخک های پروتینی اش داشته است که برایش امکان وصل شدن به سلول های انسانی و حمله به آنان را فراهم می کند.
نتایج اولیه به اشتراک گذاشته شده، در ماه اپریل به دلیل عدم اثبات این که جهش ژنیتیکی عامل تسلط این ویروس شده است، مورد انتقاد قرار گرفت. منتقدان می گویند عوامل یا شانس های دیگری نیز می تواند در این همه گیری نقش داشته باشد.
این دستۀ تحقیقاتی آزمایش های اضافی نیز انجام داده است و داده های مربوط به ۹۹۹ بیمار بریتانیایی که با کویید۱۹ بستری شده اند را تجزیه و تحلیل کرده است. محققان مشاهده كردند كه كسانی كه به نوع جدید ویروس مبتلا استند، ذرات ویروسی بیشتری در آنان وجود دارد، اما تاثیری در شدت بیماری شان دیده نمی شود.
تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده اند که این نوع از ویروس کرونا سه تا شش برابر بیشتر قادر به آلوده کردن سلول های انسانی است.
# فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا