آموزش

دانش آموزان ازافزایش قیمت کتابچۀ رهنمای امتحان کانکور،ابرازنارضایتی کرده اند

کابل باختر27 عقرب
وزارت تحصلات عالی اخیرأ قیمت کتابچه های رهنمای امتحان کانکوررا به دوچند افزایش داده که این اقدام  مورد نارضایتی دانش آموزان قرارگرفته است.
دکتورصفی الله جلالزی سخنگوی وزارت تحصیلات عالی دراین زمینه به آژانس باخترگفت :  کتابچۀ رهنمای کانکور،  کود رشته ها،‌ فورم امتحان، کارت امتحان و  کتابچه سوالات  که در ریاست امتحانات کانکور به چاپ میرسد، مصارفی را ایجاب می نماید و سال های قبل 220 افغانی ازهرداوطلب اخذ می گردید اما نظر به بلند رفتن نرخ ها و سایر مصارف ، ریاست امتحانات کانکورقیمت فورم ها را از220 افغانی به 400 افغانی افزایش داده است.
وی افزود که این تصمیم  نه تنها از جانب وزارت تحصیلات عالی بلکه از سوی شورای کانکور که در آن نماینده گان وزارت ها و نهاد های مختلف شامل میباشند،  اتخاذ گردیده است و از سوی دیگر مبلغ تعیین شده توسط وزارت  معارف جمع آوری گردیده و به حساب 6001 دولت انتقال می یابد.
دراین حال نجیم الله یک تن از دانش آموزان درشهرکابل، گفت که نهاد های دولتی کارد را برداشته اند و به قصابی شروع کرده اند.
اوگفت که نرخ ها دوچند نشده است که وزارت تحصلات عالی یک باره قیمت کتابچه رهنمایی کانکوررا از220 افغانی به 400 افغانی افزایش داده و دو برابرساخته است.
وی افزود که افزایش نرخ ها دلیل ساده و بی معنا میباشد که مسوولین دراین مورد ابرازکرده اند.
همینگونه سخنگوی وزارت تحصیلات عالی دررابطه به توزیع دیپلوم برای فارغان پوهنتون ها و موسسات تحصیلات عالی خصوصی گفت : موضوع توزیع دیپلوم ها برای فارغان نهاد های تحصیلات عالی خصوصی تحت کار قرار داشته و مراحل آخر آن در حال طی شدن است تا دیپلوم ها با کیفیت خاص در یکی از کشور های خارج چاپ گردد.
وی اضافه کرد :  با این کار از یک سو از دیپلوم های تقلبی جلوگیری میشود و ازجانب دیگر موضوع توزیع دیپلوم ها ، ثبت  و راجستر آن  به وجه بهتر  تحت کنترول وزارت تحصیلات عالی و تامین شفافیت بیشتر قرار خواهد گرفت.
همینگونه شکیلا که دریکی از پوهنتون های تحصیلات عالی خصوصی درس میخواند، به خبرنگار آژانس باخترگفت که تمام جامعه جهانی درافغانستان حضور دارند ومیلیون ها دالررا درهربخش مصرف کرده اند اما بد بختانه و با تاسف که وزارت تحصلات عالی ظرفیت چاپ معیاری دیپلوم را ندارد و آن را به خارج ازکشورچاپ میکند ومصارف آن را ازخانواده های فقیرو بیچاره که حتی کرایه موترفرزندانشان را ندارند، میگیرد.
همچنان سخنگوی وزیرتحصیلات عالی دررابطه به تغییردرنحوۀ برگزاری امتحان کانکورگفت : به منظور جلوگیری از تقلب و نقل در جریان امتحان کانکور برای هر داوطلب کتابچه سوالات جداگانه داده میشود تا از ساختن کلید جواب ها  جلوگیری شده و شفافیت به صورت کل درامتحانات، تامین گردد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا