جامعه

آغازکارتطبیق صدها پروژه انکشاف زراعت در بلخ

شهرمزارشریف/ ۲۵ ثور/باختر
کار تطبیق هشت صدو بیست پروژه‌ مدیریت محصولات زراعتی دربلخ آغاز شد.
کاراین پروژه ها به ارزش مجموعی چهارصدو پنج میلیون افغانی دربلخ، درمراسمی به اشتراک عبدالهادی ارغندیوال سرپرست وزارت مالیه و حشمت‌الله غفوری معین آبیاری و منابع طبیعی وزارت زراعت ، سفیرازبکستان درکابل ومسوولان محلی  آغاز شد.
قرار است که وزارت زراعت در قالب طرح مدیریت محصولات زراعتی، دربلخ دوصد کشمش‌خانه، چهارصد ذخیره‌خانه‌ پیاز، یک صد ذخیره‌خانه‌ کچالو، بیست سردخانه‌ صفر انرژی سارک برای ذخیره میوه بسازد. هم‌چنان در قالب این طرح یک صد دستگاه خشک‌کننده‌ سبزی و میوه که با انرژی آفتابی کار می‌کند، به دهقانان و باغداران توزیع می‌شود.
طرح مدیریت محصولات زراعتی در دوره‌ کرونارا  وزارت زراعت ترتیب کرد وآن را محمداشرف غنی رییس جمهوری و شورای عالی اقتصادی منظور کرد.
این طرح، به اساس نیازهای دهقانان و باغداران، به آنان زیربناهای زراعتی وباغداری می‌سازد. دهقانان و باغداران تنها ۱۰ درصد هزینۀ ساخت این زیربناها را می‌پردازند و ۹۰ درصد دیگر این هزینه را وزارت زراعت می‌پردازد.
در چارچوب این برنامه، وزارت زراعت هزاران کشمش‌خانه، هزاران ذخیره‌خانۀ پیاز و کچالو، صدها سردخانۀ صفرانرژی سارک جهت نگهداری میوه  برای باغداران و دهقانان در ولایت‌های کشورمی‌سازد.
هم‌چنان بر اساس این برنامه، یک هزار ماشین خشک‌کنندۀ میوه نیز به دهقانان و باغداران توزیع می‌شود.
این طرح تا پایان سال روان مالی به طور کامل عملی می‌شود و در مدت اجرا و بعد از آن، برای هزاران تن زمینۀ کار فراهم می‌کند.
پیش از این، عملی‌ کردن طرح مدیریت محصولات زراعتی در اکثر ولایت‌های کشور آغاز شده است.ختم/ابوی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا