سیاست

آگاهان سیاسی: باید در برابر مداخلات و برنامه های پاکستان یک جبهه دیپلوماتیک باز گردد

کابل باختر/ 15/ اسد
شماری از آگاهان سیاسی افغان و شهروندان کشور از دولت افغانستان میخواهد تا مساله موجودیت رهبران طالبان درخاک پاکستان وحمایت سازمان های استخباراتی پاکستان را از جریان ها و افراطی، با سازمان های معتبر بین المللی چون سازمان ملل و کنفرانس کشور های اسلامی مطرح کند.
به گزارش آژانس باختر ، با آنکه دولت پاکستان درطول چهارده سال گذشته هیچگاهی موجودیت رهبران طالبان درخاک آن کشور را نپذیرفته  و تاکید داشته که پاکستان هیچ وقت میزبان رهبران طالبان و سایر سازمان های تروریستی نیست مگر مرگ بحث برانگیز ملامحمد عمر رهبر طالبان در ایالت سند آن کشور و موجودیت رهبر فعلی این گروه ملا اختر محمد منصور درکویته ثابت ساخته که پاکستان بسا از واقعیت ها را در قبال افغانستان کتمان نموده است.
دولت افغانستان درجریان چهارده سال گذشته بارها از جامعه جهانی و کشور های که در کار زار مبارزه علیه تروریزم در افغانستان نیروی جنگی اعزام کرده بودند خواست تا به پناهنگاه های تروریستان  در خارج از مرزهای افغانستان توجه کنند و برآن منابع و سازمان های که این شبکه ها را، تمویل ، تجهیز وحمایت می نمایند، از عملکرد آنان نظارت داشته و برای آنها برنامه ریزی مکینند تمرکز داشته باشند مگر این گفته های مقامات افغانی کمتر شنیده شد و به همین دلیل بود که نیروهای بین المللی راه مبارزه علیه تروریزم  را دریک جاده پرخم  وپیچ  پیمودند درحالیکه نشانی که دولت افغانستان برای آنها داده بود یک مسیر روشن و واضح بود.
آگاهان سیاسی میگویند که نظامیان پاکستان با اغوا نمودن جامعه جهانی و جا زدن شان به عنوان یک شریک قابل اعتماد درجنگ علیه تروریزم ، درخفا به حمایت از حلقه های تروریستی ادامه دادند و به گونه منظم شبکه های تروریستی را تمویل کردند و از رهبران این گروه ها میزبانی نمودند که موجودیت اسامه رهبر القاعده در ایبت آباد گواه از این ادعا ست .
درحالیکه حکومت پاکستان سالها موجودیت رهبران شبکه های تروریستی را در آن کشور کتمان نموده و حالا ثابت شد که رهبر فوت شده طالبان ملا عمر نیز دریکی از شفاخانه های شهر کراچی بستری بود و به احتمال قوی درهمین شفاخانه زهر خورانده شده و به قتل رسیده است و حالا نیز پاکستان موجودیت رهبران طالبان را نمیپذیرد .
جاوید کوهستانی آگاه مسایل سیاسی میگوید که رهبران طالبان همه درکویته اند بخصوص دراین روز ها که مخالفت ها میان رهبری طالبان بر سر جا گزینی ملا عمر اوج گرفته تقریباً تمامی رهبری طالبان در همین شهر اند و سازمان استخبارات نظامی پاکستان مصروف میانجگیری میان آنها است.
یک وکیل قندهار در ولسی  جرگه میگوید که موجودیت رهبری طالبان از ملا عمر تا ملا اختر در پاکستان ثابت میسازد که پاکستان کانون توطه و دسیسه علیه کشورهای همسایه  خود است درحالیکه این کشور موجودیت رهبران طالبان و القاعده  را کتمان میکند مگر عمر ، اسامه در پاکستان کشته میشوند و رهبران دیگر طالبان و القاعده چون ملا اختر منصور و ایمن الظوایری  و حتا رهبران داعش در پاکستان برای خود بعیت جمع میکنند . اگر چنین نیست تجمع شماری از قوماندانان طالبان غرض بعیت از ملا منصور درکویته چه معنا دارد . ظاهر شدن ملا اختر درجمع هوا دارانش درکویته ثابت میسازد که وی مهمان نازدانه است و از او خوب میزبانی میشود.
این آگاهان تاکید دارند که باید دولت افغانستان درمشارکت با کشور های دیگر نظیر هند و ایران که از تروریزم صادر شده از پاکستان دچار مشکل اند باید مساله موجودیت پناهگاه های تروریستان درخاک پاکستان و موجودیت رهبران این شبکه را درآن کشور با سازمان های معتبر بین المللی چون ملل متحد ، سامان کنفرانس کشورهای اسلامی ، سامان همکاری های شانگهای و جنبش عدم انسلاک مطرح سازند و درپی مجازات دیپلوماتیک پاکستان برآیند. آنها تاکید دارند که دولت افغانستان باید خود نیز دراین زمینه گام های را بردارد و اموال تجاری پاکستان را تحریم کند و راه ترانزیت آن کشور را به سوی آسیا میانه بندد .
عزیز رفیعی فعال جامعه مدنی عم واکنش دررابطه دولت افغانستان را درخصوص موجودیت رهبری سازمان های تروریستی درپاکستان به یک سکوت تعبیر کرد، میگوید: علت اصلی سکوت و تاخیر در موضوع حضور رهبران و جبهات طالبان در پاکستان و تمویل نظامی این گروه ازسوی استخبارات آن کشور حضور جاسوسان قدرتمند به عنوان ستون پنجم در دورن دولت افغانستان و نبود استراتیژی امنیتی و بخصوص تعریف دقیق و روشن از دوست و دشمن میباشد.
وی میگوید: پیشتاز بودن نیروهای وابسته به استخبارات پاکستان وهمسو با تفکر طالبان در درون دولت افغانستان ازعوامل اصلی این سکوت حساب میشوند.
معین مرستیال یکی از آگاهان سیاسی میگوید: موجودیت طالبان درخاک پاکستان وسرحدات جنوبی افغانستان یک مساله است که هیچ  از آن انکار کرده نمیتواند و طی سالهای اخیر مقام های پاکستانی بارها گفته اند آنها تلاش دارند تا طالبان ورهبران آنها به مذاکره با دولت افغانستان تشویق نمایند که این ثابت میکند که طالبان بدون شک درپاکستان حضور دارند .
برای دولت افغانستان لازم است تا این مساله با مقام های پاکستان حل و فصل نمایند.
مرستیال میگوید : درصورت که مذاکرات صلح نتیجه نمیدهد دولت افغانستان مکلف است موضوع را با سازمان ملل متحد و شورای امنیت سازمان ملل متحد در میان بگذارد.
پس آرزوی مردم افغانستان از دولتمردان شان واضح و روشن است، باید واکنش ما درقبال مداخلات پاکستان جدی باشد و باز کردن یک جبهه دیپلوماتیک غرض مهار نمودن همچو مداخلات یک ضرورت است که باید این ضرورت را جدی گرفت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا