سیاست

میلر: اگرطالبان تخطی کنند ٫توافق شکننده خواهد بود

کابل /14 حوت / باختر
جنرال اسکات میلر قومندان عمومی نیروهای بین المللی درافغانستان درتازه ترین اظهارات خود گفته است که طالبان اگر از توافقنامه صلح تخطی کنند این توافقنامه  شکننده خواهد بود.
گزارشگرآژانس باختر می نگارد: بربنیاد گزارش های نشر شده ، طالبان پس ازپایان مرحله کاهش خشونت در کشور٬که یک هفته طول کشید بار دیگر به حمله های مسلحانه وخشونت رو آورده اند.
آنان روز گذشته در شانزده ولایت کشور دست به تحرکات زدند که برای هر دو طرف تلفاتی در پی داشت.
قومندان عمومی نیروهای بین المللی تاکیدکرده است که توافقنامه  صلح امریکابا طالبان حساس وشکننده است وطالبان مسوولیت عملی کردن تعهدات شان را دراین توافقنامه دارند .
جنرال میلر تصریح کرده است که  دوره کاهش خشونت ها درافغانستان برای مردم افغانستان دوره مهمی بود این آغازی برای مسیر صلح  است . تمامی طرف ها به خصوص بخش های نظامی شان ، تعهداتی دارند  تا اطمینان دهند  که این مسیر قابل  پیمودن است  زیرا ما با نیروهای امنیتی افغانستان قوت مان را نشان دادیم و می دانیم که این خواست مردم افغانستان است وطالبان تعهداتی دارند  که باید به آنان عمل  کنند امااگراین کار را نکنند اقداماتی که نیاز است انجام می دهیم
او با تاکید گفته است که اگرطالبان برپاسگاه های نیروهای دولتی افغانستان حمله کنند نیروهای خارجی برپشتیبانی از نهاد های امنیتی افغانستان ادامه می دهد حتی درصورت نیازپشتیبانی هوایی خواهیم فرستاد .
این درحالیست که توافق نامۀ صلح میان طالبان و امریکا پس از هفت روز کاهش خشونت‌ها در افغانستان در قطر امضا شد، انتظار می رفت که این روند پس از امضای توافق نامه نیز ادامه یابد.
ذبیح‌الله مجاهد که خود را سخنگوی طالبان معرفی می کند پس ازپایان دوره کاهش خشونت ها به رسانه ها  گفته است که حملات افراد وابسته به این گروه بالای  نیروهای افغان دوباره از سرگرفته شده است.
او تاکید کرد که بر اساس توافقنامه صلح با امریکا، جنگجویان این گروه به سربازان خارجی در افغانستان حمله نخواهند کرد.
اظهارات جنرال میلر و ذبیح الله مجاهد  با واکنش های ملی وبین المللی روبه روشده است .
یاسین ضیا معاون وزارت دفاع ملی تاکید کرده است که اگر طالبان ازاین توافقنامه  صلح سرباز بزنند نهاد های امنیتی افغانستان به آنان پاسخ خواهند داد .
به گفته وی  نیروهای دفاعی افغان درحالت دفاعی قرار دارند واگرطالبان تعهدات شان را بشکنند به آنان پاسخ سنگین داده می شود .
جنرال ولی محمد احمدزی قومندان قول اردوی 215  میوند نیز گفته است : نهاد های امنیتی ودفاعی کشور قبلا هم ثابت کرده بودند وحالا هم ثابت  کرده می توانیم که ازخاک خود دفاع کرده می توانیم وما آمادگی  های خاص داریم وهرنوع حمله را دفع  کرده می توانیم.
نمایندگی سازمان ملل متحد و نمایندگی اتحادیه اروپا در کابل نیز گفته‌اند که نقض کاهش خشونت از سوی طالبان خلاف تعهدات امریکا و طالبان است.
یوناما درخبرنامه یی  گفته است :بعد از گزارش‌ها در مورد آغاز دوباره عملیات نظامی طالبان، ملل متحد برای حفظ و بهبود فضا جهت آغاز گفت وگوها میان افغانان باید به یک آتش‌بس دایمی و توافق سیاسی پایدار منتج شود وما خواهان تداوم کاهش خشونت‌ها در افغانستان هستیم.
اتحادیه اروپا گفته است که اگر گزارش‌های مبنی بر از سرگیری خشونت توسط طالبان تایید شود، این کار خلاف توافقنامه امریکا با طالبان خواهد بود.
درهمین حال یک  مقام ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود به رویترزگفته است : ما اقدامات طالبان را بررسی می کنیم  و تعیین می‌کنیم که آیا آن‌ان به تعهد های شان پایبند هستند یا خیر؟
دونالد ترامپ  رییس جمهورایالات متحده امریکا پس ازامضای توافقنامه صلح ، به طالبان هشدار داده است که اگر این گروه به تعهداتش در قالب توافقنامه متعهد نباشد، نیروهای آمریکایی با قدرتی که تاکنون هیچکس نظیرآن را  ندیده  است ، به افغانستان باز خواهند گشت.  جاوید روشان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا