سیاست

نخستین مرکز معلومات مهاجرت در وزارت امور مهاجرین افتتاح گردید

ککبل 12 سرطان باختر
نخستین مرکز معلومات مهاجرت در کابل دیروز با حضور سیدحسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین وعودت کنندگان، جورج کنینگهام معاون سفیر اتحادیه اروپا در کابل، مایکل اسپیندلیگر رئیس عمومی مرکز بین المللی انکشافی پالیسی مهاجرت و سایر مقامات ملی و بین المللی در وزارت امور مهاجرین افتتاح گردید.
به اساس معلوکات دفتر مطبوعاتی وزارت امور مهاجرین به آژآنس باختر ، مرکز معلومات مهاجرت توسط وزارت امور مهاجرین با همکاری مرکز بین المللی انکشافی پالیسی مهاجرت (و تمویل مالی اتحادیه اروپا ایجاد گردید و هدف اساسی این مرکز ارائه اطلاعات روشن، قابل دسترس و واضح در مورد امکان مهاجرت منظم، قوانین و مقررات کشور های میزبان، خطرات ناشی از مهاجرت های غیرقانونی، سوء استفاده گروه های سازمان یافته قاچاقچیان افراد از مهاجرین به مهاجرین بالقوه می باشد که قبل از عزیمت شان ارائه می گردد.
همچنین با توجه به تعداد زیاد افراد عودت کننده این مرکز اطلاعات و ارجاع دهی به خدمات ادغام مجدد در کشور را ارائه خواهد کرد و با وزارتخانه های مربوطه، جامعه مدنی، سازمان های بین المللی و رسانه ها همکاری خواهد نمود.
این مرکز معلومات خود را به گروه های اجتماعی مختلف در مناطق مختلف افغانستان در مکاتب، دانشگاه ها و سایر نهادهای خدماتی دولتی مانند اداره پاسپورت ارائه می کند.
وزیر امورمهاجرین و عودت کنندگان در سخنان اش در محفل افتتاحیه این مرکز، مهاجرت را ضرورت جدایی ناپذیر جامعه بشری خوانده گفت که باید تلاش گردد تا زمنیه قانونمند آن فراهم گردد که هم برای مهاجر، هم برای کشورهای مبدا و مقصد مفید واقع می گردد.
مایکل اسپیندلیگر رئیس عمومی مرکز بین المللی انکشافی پالیسی مهاجرت در سخنرانی اش گفت که ما میخواهیم مهاجرین بالقوه را از انتخاب روش های مهاجرت نامنظم باز داریم و از گرفتاری آنان به شبکه های جنایتکار محافظت کنیم و کمک میکنیم تا ارزیابی واقع گرایانه از فرصت ها و دورنماهای اغراق آمیز مهاجرت و کشور های مقصد، به ویژه اروپا داشته باشند.
همچنان جورج کنینگهام معاون سفیر اتحادیه اروپا در کابل گفت که برای مدیریت بهتر مهاجرین و جلوگیری از مهاجرت های غیرقانونی در بخش های ادغام دایمی عودت کنندگان و تطبیق برنامه های آگاهی عامه با وزارت امور مهاجرین کار می نماید و اتحادیه اروپا متعهدانه افغانستان را کمک می کند تا این کشور بتواند مهاجرین و بیجاشدگان خویش را بهتر و خوبتر مدیریت نماید.
وی افزود که افغانستان بزرگترین کشور جذب کننده کمک های اتحادیه اروپا در بخش مهاجرت بوده و اتحادیه اروپا 200 میلیون دالر در این بخش به افغانستان کمک نموده است.
افغانستان بعد از سوریه بشترین مهاجر را در جهان دارا است که هم اکنون بیش از شش میلیون مهاجر افغان در سراسر جهان به خصوص کشور های همسایه زندگی می نمایند.  شوخک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا