سیاست

ظاهر: مسوولیت نظارت ازحریم فضایی به افغانها سپرده می شود

کابل/ باختر/7 سرطان
رئیس اداره مستقل هوانوردی ملکی اعلام کرده که تا دوماه دیگرمسوولیت نظارت از حریم فضایی کشور به افغانها سپرده می شود.
حریم فضایی کشور که از سال 2002 ازسوی نیروهای خارجی به رهبری ایالات متحده آمریکا نظارت می شد؛ قرار بود اوایل سال 2015 میلادی به عهده افغان سپرده شود اما نبودظرفیت و کمبود کادرها دربخش نظارت ازحریم فضایی کشور باعث شد این مسوولیت به افغانها واگذارنشود.
به گزارش آژانس باختر،حامد ظاهررئیس اداره مستقل هوانوردی ملکی امروزدریک نشست خبری گفت، قرار داد نظارت ازحریم فضایی کشور به مدت دوسال دیگربا شرکت ام آر اس آمریکایی تمدید شد و براساس این قرار داد نظارت ازحریم فضایی کشور دراواسط ماه سپتامبرسال جاری میلادی یعنی بیشتر ازدوماه دیگر به خود افغانها سپرده شود.
ظاهرافزود، این قرار داد به هزینه 43 میلیون قرار داد شده و به اساس آن این شرکت متعهد شده که کارمندان این اداره را ازلحاظ مسلکی و تخنیکی آماده پذیرش مسوولیت نظارت ازحریم فضایی کشورمی کند.
درهمین حال مرتضی نوری ریس اداره پالیسی تدارکات ملی می گوید که درقرار داد این پروژه بیش ازدوصد میلیون دالرنسبت به قرار داد گذشته آن صرفه جویی شده است.
وی افزود، هزینه قرار داد قبلی نظارت ازحریم فضایی کشوردرپنج سال گذشته  283 میلیون دالربود که بیش ازدوصد میلیون دالر با قرار داد فعلی تفاوت دارد.
نوری، دلیل این تفاوت را کم شدن مدت زمانی قرار داد و کاهش قیمت درقرار داد عنوان کرد.
پیش از این سیگار یا اداره بازرس ویژه آمریکا دراموربازسازی افغانستان با انتقاد ازبی توجهی آمریکا دربخش واگذاری نظارت ازحریم فضایی کشور به خود افغانها نگاشته که قرار بود تا مدیریت فضایی افغانستان درپایان سال 2014 میلادی به افغانها سپرده شود؛ اما به دلیل آماده نبودن افغانها برا گرفتن این مسوولیت این قرار داد تمدید شده است. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا