سیاست

مردم: امضای قرار داد امنیتی در شرایط موجود به نفع مردم افغانستان است

کابل باختر/ 24/ عقرب
از دید مردم و کارشناسان سیاسی امضأ قرار داد امنیتی بین افغانستان و ایالات متحده امریکا در شرایط موجود با در نظر داشت مشکلات امنیتی حاکم در منطقه به نفع مردم افغانستان است.
برخی امضاء این قرار داد را در شرایط کنونی یک ضرورت به افغانستان میدانند اما میگویند چگونگی مفردات این قرارداد باید از طرف نهادهای مدنی و مردم افغانستان بررسی گردد.
پروفیسور صبغت الله مجددی رییس کمیسیون برگزاری جرگه مشورتی در مورد امضای قرارداد امنیتی بین کابل و واشنگتن به آژانس باختر گفت: رییس جمهور مطابق قانون اساسی کشور صلاحیت این را دارد که با امریکا این قرارداد را امضاء نماید اما بنابر حساسیت موضوع خواست که سنگینی بار مسوولیت آن را بردوش ملت اندازد.
وی پیامد امضاء نشدن این پیمان را به زیان افغانستان توصیف کرده گفت " افغانستان توان اینرا ندارد که معاش یک ماهه سربازان را بپردازد."
وی میگوید، هیچگونه مشکل شرعی با امضای این قرارداد وجود ندارد و همه از مشکل شهر خود آگاه اند هیچ وقت با امضای این قرارداد مخالفت نمی ورزند و این قرارداد هیچ متخلف و مجرم را از مجازات باز نمی گذارد و هر سربازی که مرتکب جرم میشود مطابق قانون ایالات متحده امریکا محاکمه خواهد شد.
از سوی دیگر، صادق مدبر رئیس دارالا نشای کمیسیون برگزاری لویه جرگه مشورتی میگوید که افغانستان به عنوان یک کشور مستقل میتواند هرگونه توافق و پیمان را با هر کشوری که خواسته باشد امضاء کند بناً امضاء این قرارداد نباید بین همسایه ها تشویشی را ایجاد نماید و هیچ ضرری بر آنها وارد نخواهد شد.
وی گفت: پاکستان با هر کشور که توافق نامه و پیمان امضاء میکند از افغانستان مشوره نمی خواهد باید عین حق را به مردم افغانستان نیز بدهد.
سلیمان محصل سال چهارم پوهنځی حقوق و علوم سیاسی میگوید: درصورت امضاء نشدن توافقنامه امنیتی با امریکا بیم آن میرود که کشورهای خارجی از جمله امریکا کمک هایش را به افغانستان قطع کند.
دوکتور فرامرز تمنا رییس مرکز مطالعات و تحقیقات استراتیژیک وزارت امور خارجه به این باور است اهداف موافقتنامه امنیتی از دید امریکا و افغانستان متفاوت است زیرا هدف امریکا از امضای این موافقتنامه امنیتی بخشی از سیاست خارجی اش در مبارزه با تروریزم خارج از خاک افغانستان است.
افغانستان به خاطر توسعه پایدار حفظ و امنیت، جلب و حمایت بین المللی ، دفع تجاوز خارجی مذاکره با طالبان و سایر مشکلات که امروز افغانستان به آن مواجه است نیازمند است که با امضای این موافقتنامه هم به نتایج مثبت در آن زمینه دست یابد.
رییس جمهور افغانستان امضای این سند را مشروط به توافق نماینده گان در جرگه مشورتی می دانند.
جرگه مشورتی به تاریخ 30 عقرب سالروان به اشتراک 2500 تن از علما، بزرگان، متنفذین، نمایندگان مردم و اعضای کابینه برگزار میگردد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا