اخباراقتصاد

اتحادیه صرافان سرای شهزاده؛ دربرابر اطلاعیه بانک مرکزی واکنش نشان داد

کابل٬ 20 ثور٬ باختر
دافغانستان بانک به تازگی با نشراطلاعیه یی موقف خود را درمورد پذیرش بانکنوت های «دالر امریکایی» همگانی کرد.
دراین اطلاعیه گفته شده است بانکنوت های دالر که تاریخ چاپ آن پیش از سال 1996 باشد، پاره ویا اسکاشتپ شده باشد، روی شکل آن ازبین رفته و ازاثر بی احتیاطی قات قات ونیز بالای آن رنگ پاشیده باشد و درنهایت علامت امنیتی آن ازبین رفته باشد مورد پذیرش بانک مرکزی نیست ونیز در داد و ستد پولی غیرقابل چلش است .
این اطلاعیه واکنش اتحادیه صرافان سرای شهزاده کابل را که بزرگترین مارکیت تبادله اسعار در کشور است در پی داشته است٬ آنها می گویند که مسئولین بانک مرکزی باید برای دالرهای کهنه و کوچک و مندرس شده باید راه‌ حل اساسی پیدا کنند.
عبدالرحمن زیرک، سخنگوی اتحادیه صرافان سرای شهزاده دراین باره به خبرنگارآژانس باختر گفت: بانک مرکزی با نشر این اطلاعیه٬ مردم را سراسیمه کرده است باید همزمان بانشر آن راه حلی برای چنین دالرها مشخص می شد.
وی تاَکید دارد این همه دالر ها با مشخصات ذکرشده که نزد مردم است و بانک مرکزی آن را غیرقابل چلند اعلام کرده است، با آن چی کنند ؟
عبدالرحمن زیرک به ادامه گفت، باید فغانستان بانک چنین بانکنوت ها را جمع آوری کند ویا به بانک های خصوصی درجمع آوری آن هدایت دهد. ویا هم به صرافان وظیفه داده شود که دالرها با مشخصات ذکرشده را جمع آوری کند اما متاسفانه کدام مرجع ثابت نشده که این همه دالرها جمع آوری وبه آن انتقال داده شود.
امین جان خوستی، عضو اتحادیه صرافان سرای شهزاده نیز به این باوره است که چنین دالرها با مشخصات ذکرشده همین اکنون در بازار ها، نزد صرافان، دکانداران، مردم و حتی در ذخیره های بانک ها موجود است درصورت که بدیل آن ارایه نشود مردم از این بابت با مشکلات روز افزون مواجه می شوند .
خواستم که دراین باره نظرمسئولین بانک مرکزی را داشته باشم اما متاسفانه با تماس های مکرر نتوانستیم دیدگا آنان را در این گزارش بگنجانیم . جاوید روشان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا