جهان

سازمان امنیت دسته جمعی در مورد احداث خط آهن كه از افغانستان ميگذرد بحث كردند

بشکیک/منابع خبری بین المللی/باختر/8ثور

رهبران کشور های عضو سازمان امنیت دسته جمعی درجلسه سازمان پیرامون تهدید های جدید امنیتی صحبت کرده و تهدیدهای که ممکن است با خروج نیروهای به خاجی به رهبری امریکا از افغانستان به میان آیند بحث کردند.

روساي جمهور قزاقستان، قرغزستان، روسیه و تاجکستان درین اجلاس یک روزه دیروز در بشکیک پایتخت قرغزستان اشتراک کردند.

نیکولای بوردیوژه ، منشی عمومی سازمان امنیت دسته جمعی گفت که روسای جمهور یادشده در مورد اقدامات به هدف کاهش تهدیدهای امنیتی بعد از خروج نیروهای خارجی از افغانستان در پایان سال 2014 بحث کردند.

او تصریح کرد که در مورد اقدامات صحبت کردیم که اگر وضعیت بعد از سال 2014 در افغانستان خراب شود، چگونه می توانیم پیامد های منفی آن را کاهش بدهیم و تصامیم محکم را اتخاذ کردیم به شمول این که چطور می توانیم بخش نظامی را بهبود بخشیم و اقدامات را به هدف همکاری با حکومت افغانستان روی دست بگیریم که بتواند ثبات دولت را تضمین کند.

بوردیوژه گفت که رهبران درین مورد صحبت کردند که چگونه می توان امنیت را در سرحدات کشورها بهبود بخشند.

عصری سازی نیروهای واکنش سریع سازمان امنیت دسته جمعی، تلاش های جمعی برای از بین بردن بنیادگرایی و مبارزه با قاچاق مواد مخدر هم از مسایل مورد بحث بودند.

ولاديمیر پوتین رییس جمهور روسیه دیروز گفت که تلاش دسته جمعی جمهوریت های شوروی سابق نقش چشمگیر را در تضمین ثبات در منطقه بازی کرده است.

پوتین گفت که سازمان ما نقش قابل ملاحظه ای را در تضمین ثبات در حوزه مسوولیتش بازی می کند.

روسای جمهوریاد شده همچنین در مورد پیشنهاد احداث خط آهن که روسیه، قزاقستان، قرغزستان و تاجکستان را به هم پیوند می دهد بحث کردند.
این خط آهن به افغانستان، ترکمنستان، ایران و خلیج هم امتداد خواهد یافت.
روسیه، قرغزستان، قزاقستان، تاجکستان، بلاروس و ارمنستان اعضای سازمان امنیت دسته جمعی هستند.

اما، سارژ سیرکیسیان، رییس جمهور ارمنستان و الکساندر لوکاشینکا، رییس جمهور بلاروس اعضای دیگر این سازمان  درین اجلاس اشتراک نداشتند. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا